نشست تخصصی بررسی فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی موانع و راهکارهای ترویج آن

شنبه, 29 آبان,1400

نشست تخصصی بررسی فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی موانع و راهکارهای ترویج آن

 

حسین مهرداد در نشست تخصصی بررسی فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی موانع و راهکارهای ترویج که امروز 26 آبان‎ماه به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان و همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور فعالان عرصه کتاب برگزار شد، اظهار کرد: کتاب تاریخ انسان است، اگر آن‌را از مجموعه زندگی امروزی انسان حذف کنیم هیچ چیزی از آن نمی‌ماند، چون با کتاب است که ما یاد می‌گیریم.

 

وی عنوان کرد: انسان تاریخ است و این تاریخ را کتب می‌سازد، ولی متأسفانه ما چنین نگاهی به کتاب نداریم.

 

مهرداد با اشاره به این‌که کتاب به انسان زندگی، نشاط می‌دهد و به انسان بخشش، هدف و تحقیق می‌آموزد، بیان کرد: بیچاره کتاب خیلی قریب افتاده و به آن کم توجه می‌شود و در سال یک هفته خیلی فقیرانه به آن می‌پردازند.

 

این محقق و نویسنده افزود: ما بر کتاب و کتابخوانی نادانیم، تمام معلومات و دانایی ما مبتنی بر کتابی است که خواندیم، در واقع پدر و مادر ما کتاب است.

 

وی عنوان کرد: چرا سرانه مطالعه کتاب را اعلام نمی‌کنیم، ما با مطالعه می‌توانیم گره‌گشایی کنیم، بزرگی می‌گوید: هیچ‌ جامعه دانایی فقیر نیست و هیچ جامعه نادانی ثروتمند نیست.

 

مهرداد با اشاره به این‌که اگر از نظر اقتصادی مشکل داریم یعنی معلومات نداریم، افزود: باید در استفاده از کتاب غفلت نکرده و زمان را از دست ندهیم.

 

این محقق و نویسنده عنوان کرد: اگر می‌خواهیم تصمیم بگیریم کتاب بخوانیم مقدمه آن اراده است، میل، خواسته و عشق را در مردم به وجود بیاوریم، چرا مردم کتاب نمی‌خوانند چون اراده نمی‌کنند.

 

وی افزود: ادارات متولی کتابخوانی برای این امر چه کردند، جامعه بی اراده یعنی جامعه بدون تصمیم، جامعه بدون تصمیم یعنی جامعه بدون برنامه ریزی و جامعه بدون برنامه‌ریزی یعنی جامعه بدون اقدام و عمل، لذا باید اراده را تقویت کرد.

 

مهرداد افزود: از نظر روانشناسی اسلامی هدف رشد از نطفه تا مرگ و بعد از آن رساندن مردم به اراده، میل و خواسته است.

 

این محقق و نویسنده با بیان این‌که چرا ما نیزه کینه علیه فرهیختگان جامعه هستیم، تصریح کرد: دنیای تغییر و تحول و پیچیده است و برای همسو شدن با این تغییرات چاره‌ای جز آشتی با کتاب نداریم.

 

وی با اشاره به اینکه علم انسان را به پنجه طلایی تبدیل می‌کند، افزود: دغدغه پایین بودن سرانه کتابخوانی موردی ندارد اگر با سیستم الکترونیکی و کامپیوتری آشنا باشیم، مردم مطالعه می‌کنند اما کتاب کمتر می‌خوانند.

 

مهرداد عنوان کرد: مطالعه به معنی نگریستن به یک پدیده است تا یک فکر را بفهمیم، کتاب به عنوان یک وسیله اساسی برای مطالعه مدرن درآمده است، کامپیوتر آمده اما کتاب همچنان یکه تازی میدان است، کتاب مطلب را از طریق وب در اختیار همگان قرار می‌دهد.

 

این محقق و نویسنده بیان کرد: کتاب پایه تمام فناوری‌های نوین است، ما باید دنبال کتابخانه‌های تلفیقی باشیم، چرا ما ناموفق هستیم چون کتاب را بدون رایانه و رایانه را بدون کتاب می‌خوانیم.

 

وی افزود: پیشنهاد من تقویت اراده، ارتقاء شناخت کتاب از نگاه قرآن، پیامبر(ص)، امامان(ع)، صالحین، دانشمندان و علما از راهکارهای ماست چراکه فرهنگ تمام زندگی است.

 

مهرداد ادامه داد: توجه به اشاعه و گسترش کتابخانه‌های دیجیتالی از راهکارهای دیگر است، کتاب را از قفسه‌ها نجات بدهید و به داخل جامعه بیاورید، داخل بانک‌ها، مطب دکتر و... و باید هنر را به داخل کتابخانه‌ها ببریم.

https://www.isna.ir/news/1400082620735/%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%AF%D9%85%D9%87-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

 

انتهای پیام

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.221.41.214 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: جمعه, 14 اردیبهشت,1403