سلسله جلسات انتخاباتی با موضوع نقش فضای مجازی در مشارکت انتخابات

جمعه, 21 آبان,1400

سلسله جلسات انتخاباتی با موضوع نقش فضای مجازی در مشارکت انتخابات

 

پيمان عين‌القضاتي دوشنبه ۱۰ خردادماه درنشست تخصصي با موضوع تاثير فضاي مجازي در مشاركت مردم در انتخابات كه به همت جهاددانشگاهي استان مركزي در ادامه سلسله جلسات انتخاباتي برگزار شد، به نقش رسانه‌ها در رفتارهاي روزمره اشاره كرد و افزود: امروزه سبك زندگي انسان‌ها، نگرش سياسي و موضوعات اقتصادي و امور جاري خود را براساس تاثيرپذيري از فضاي رسانه‌اي تنظيم مي‌كنند.

 

وي از رسانه‌ها به عنوان تعيين كننده نگرش‌ها و رفتارهاي افراد ياد كرد و افزود: كاركردهاي اساسي رسانه ها با موضوعاتي نظير آموزش، اطلاع رساني، اوقات فراغت، مباحث اقتصادي و ... ياد مي‌شود و علاوه بر آن به مباحث سياسي نيز رنگ و بوي خاصي داده و حتي كسب و كارهاي اقتصادي در شرايط كرونايي از طريق رسانه و فضاي مجازي شكل گرفته كه در گذشته سابقه نداشته و يا كم‌رنگ بوده است.

 

وي، رويكرد مستقيم فضاي حقيقي و مجازي يا شنيداري، ديداري، مكتوب و يا مجازي را دو رويكرد فعاليت رسانه‌ها بيان كرد و افزود: رسانه‌ها در سنوات گذشته به عنوان ركن چهارم جوامع دموكراسي نقش آفريني كرده و نظارت بر فعاليت قواي سه گانه را بر عهده دارند اما با گذشت زمان اين ركن چهارم دچار فراز و فرودهايي شد به گونه‌اي كه احتمال آن داده مي‌شود كه با سران قدرت و سرمداران سياسي توافقاتي داشته باشند و رسانه‌ها به جاي مطالبه‌گري و پيگيري حقوق مردم به توجيه و تفسير مواضع سران سياسي مي‌پردازند و مطالبات مردمي را پيگيري نمي كنند.

 

اين استاد دانشگاه آزاد اراك به انقلاب فضاي مجازي در جهان اشاره كرد و گفت: با انقلاب در فضاي مجازي بستر فعاليت از فضاي مكتوب ديداري و شنيداري به فضاي مجازي كشانده شد اما با گذشت و متولد شدن صحنه رسانه‌هاي تعاملي، يك چرخش جديدي در حوزه اطلاع رساني مشاهده شد و ركن پنجم جوامع دموكراسي زائيده شد. شبكه‌هاي اجتماعي ركن پنجم جوامع دموكراسي ناميده مي‌شوند و آمدند تا بر ركن اول، دوم، سوم و چهارم نظارت‌گري كنند.

 

وي تصريح كرد:  شبكه‌هاي اجتماعي در پي عدم اعتماد مردم به رسانه‌هاي ديداري و شنيداري جايگاه ويژه‌اي پيدا كردند و به دليل مواجهه مستقيم و سرعت بالاي انتقال مطالب پيشرفت شتاباني كردند به طوريكه برخي شبكه ها در بالاترين ميزان مراجعه مخاطبين مشاهده شدند.

 

عين‌القضاتي در دسترس بودن شبكه‌هاي اجتماعي و عدم نياز به تخصص را دليل سرعت فراگيري آنها دانست و افزود: شبكه هاي اجتماعي نظير اينستاگرام، واتساپ، تلگرام و برخي پيام رسان‌هاي ايراني نظير سروش و ايتا در استان مركزي مانند سراسر كشور جايگاه ويژه‌اي پيدا كرده است.

 

وي با اشاره به اينكه رسانه‌هاي رسمي هرگاه به مطالبه گري مردم و بيان واقعيت‌هاي اجتماعي بپردازند با اقبال عمومي مردم مواجهه خواهند شد، افزود: شبكه‌هاي اجتماعي براي جذب مخاطب بيشتر به درج اخبار زرد و فاقد منبع با انتشار مطالب ناهنجار هستند در حاليكه مردم بدنبال حقايق هستند و تمايل دارند بدون انحراف واقعيت جامعه را مطلع شوند.

 

اين مدرس و پژوهشگر مسائل فرهنگي و اجتماعي در ادامه دريافت خبر صحيح را منوط به ارسال آن از سوي منبع خبري موثق و رسانه رسمي دانست و افزود: متاسفانه بعضا در شبكه‌هاي اجتماعي با منبع خبري سياه و غير واقع مواجه هستيم كه جريان اطلاع رساني را مخدوش مي‌كند.

 

وي در ادامه سه رويكرد جريان رسانه در فضاي انتخاباتي را مورد تاكيد قرار داد و افزود: رويكرد قبل از برگزاري انتخابات، رويكرد حين انتخابات و بعد از انتخابات سه رويكرد مهم رسانه‌ها در فرآيند انتخابات است كه متاسفانه اثري از رسانه‌ها در كاركرد پس از انتخابات آنها ديده نمي‌شود.

 

او به هجمه سنگين دشمن در فضاي انتخاباتي اشاره كرد و افزود: پرهيز از سياه نمايي‌ها توسط رسانه‌ها قبل از انتخابات، برجسته كردن نقاط قوت نظام اسلامي، دعوت مردم به مشاركت حداكثري با اصل حرفه‌اي گري رسانه‌اي از تكاليف مهم رسانه‌ها در فرآيند انتخابات است. شايسته گزيني و انتخاب معيارهاي اصلح در انتخابات براي مشاركت صحيح مردم در سرنوشت خويش از مهمترين رسالت‌هاي رسانه‌هاست كه در اين انتخابات كه از اهميت خاصي برخوردار است بايد بيشتر نمايان شود.

 

وي با تاكيد بر اينكه رسانه‌ها بايد گفتمان هاي نامزدهاي انتخاباتي را به صورت ميكروسكوپي بررسي و براي افكار عمومي تبيين كنند، گفت: رسانه‌ها بايد پس از انتخابات به سمت و سوي مطالبه گري حركت كنند و به صورت دقيق و مستدل از برندگان انتخابات مطالبه‌گري كنند تا روحيه اميد به جامعه برگردد و مردم بدانند كه رسانه‌ها واسطه و پل ارتباطي آنها با مسئولان هستند.

 

عين‌القضاتي در ادامه به سناريوي رسانه‌هاي بيگانه براي كم رونق كردن انتخابات پيش رو اشاره كرد و گفت: بكار بردن كليد واژه‌هايي نظير نه به صندوق راي و قهر با انتخابات برنامه دشمن در انتخابات پيش روست كه در شبكه‌هاي اجتماعي ضدانقلاب و شبكه‌هاي ماهواره‌اي معاند در حال انتشار است.

 

وي با اشاره به بروز برخي مشكلات اقتصادي براي مردم نظير فعاليت اقتصادي در بورس، خريد و فروش خودرو، بازار ارز و طلا و ... اظهار كرد: مردم اين مشكلات را متوجه دولت و سوء مديريت‌ها مي‌دانند و انتظار دارند كه مسببين اين وضعيت در منظر مردم پاسخگو باشند كه نتيجه آن تقويت اعتماد عمومي نسبت به حاكميت و تقويت ميزان مشاركت مردم در صحنه‌هايي نظير انتخابات با وجود تشديد دشمني‌هاي معاندان نظام خواهد شد.

 

اين استاد دانشگاه آزاد اسلامي اراك به ناكارآمد جلوه دادن نظام اسلامي توسط دشمنان در بستر رسانه اشاره كرد و افزود: اينكه گفته مي شود نظام اسلامي ناكارآمد است يك دروغ بزرگ محسوب شده و كار رسانه‌هاي ضد انقلاب انتشار مطالب كذب و شايعات با هدف ايجاد شكاف بين مردم و مسئولان است. شايعه سازي و القاي دروغ براي ايجاد فضاي ياس و نااميدي در جامعه است و اگر رسانه ها به موقع اقدام كنند مي توانند جلوي شايعات را بگيرند.

 

وي تصريح كرد: با استفاده صحيح از ابزار رسانه مي‌توان مردم را به آينده اميدوار و ميزان مشاركت آحاد مختلف جامعه را در انتخابات پيش رو افزايش داد.

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.222.148.124 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: جمعه, 07 اردیبهشت,1403