بیانات یک فعال محیط زیستی در نشست تخصصی با موضوع نقش تورهای گردشگری در حفاظت از محیط زیست و گردشگری پایدار

یکشنبه, 16 آبان,1400

بیانات یک فعال محیط زیستی  در نشست تخصصی با موضوع نقش تورهای گردشگری در حفاظت از محیط زیست و گردشگری پایدار

یک فعال زیست محیطی گفت: گردشگری متناوب سازگار با اصول توسعه پایدار بوده تا بتواند بهترین شکل گردشگری برای مناطق دارای حساسیت محیط زیستی باشد.

علی رشنو،  در نشست تخصصی با موضوع نقش تورهای گردشگری در حفاظت از محیط زیست و گردشگری پایدار با محوریت جلوگیری از تحریف(سوءاستفاده از محیط‌ زیست) که به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، اداره کل حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی و با حضور تورهای گردشگردی مجاز در سالن جلسات اداره کل حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: توسعه گردشگری پایدار نباید به میراث‌های طبیعی و فرهنگی خدشه وارد کند و ضرورت دارد  باید روش‌هایی که به حفاظت از سایت‌های اکولوژیکی و طبیعی منجر می شود، در پیش گیرد.

وی با بیان اینکه محدوده‌هایی که از لحاظ فرهنگی و محیط زیستی آسیب پذیر هستند باید در زمان حال و آینده مورد توجه ویژه حفاظتی قرار گرفته و در قلمروهایی که گردشگری بر آنها اثرات منفی دارد، روش های خاصی پیاده شود، عنوان کرد: مطالعات مکان سنجی، عملیات صحرایی و اجرای پروژه های گردشگری پایدار نیازمند همکاری میان مدیران گردشگری و محیط زیستی است.

این فعال زیست محیطی با اشاره به اینکه توجه به فضاهای فرهنگی و محیط زیستی آسیب پذیر در زمان حال و آینده باید در اولویت اهداف و برنامه های توسعه پایدار گردشگری قرار گیرد، خاطر نشان کرد: بر این اساس در مناطقی که تحت تاثیر توده گردشگران بوده و ممکن است تخریب شوند باید حفاظت ویژه‌ای به عمل آید و با طراحی تقویم مناسب سالانه هر منطقه با توجه به رویدادهای موجود در آن منطقه از ورود توده گردشگران در یک زمان خاص به مقصد گردشگری جلوگیری شود.

رشنو با تاکید براینکه گردشگری متناوب سازگار با اصول توسعه پایدار است  و می‌تواند بهترین شکل گردشگری برای مناطق دارای حساسیت محیط زیستی باشد، تصریح کرد: این نوع گردشگری شکلی از توریسم است که در آن بازدیدکنندگان در طول سال به طور متناوب از یک مقصد گردشگری بازدید کرده و هیچ گاه محیط با توده گردشگران که عامل تخریب محیط زیست هستند روبرو نمی شود.

وی گفت: در طرح های گردشگری باید به اثرات زیست محیطی وسایل نقلیه توجه ویژه ای شود و به دنبال کاهش استفاده از انرژی های تجدید ناپذیر بود.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.145.23.123 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: جمعه, 07 اردیبهشت,1403