بیانات رئیس گروه گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در نشست تخصصی با موضوع نقش تورهای گردشگری در حفاظت از محیط زیست و گردشگری پایدار

یکشنبه, 16 آبان,1400

بیانات رئیس گروه گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان  در نشست تخصصی با موضوع نقش تورهای گردشگری در حفاظت از محیط زیست و گردشگری پایدار

رئیس گروه گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: برای توسعه گردشگری باید اول به محیط‌زیست توجه شود.

حجت‌الله عباسیان در نشست تخصصی با موضوع نقش تورهای گردشگری در حفاظت از محیط‌زیست و گردشگری پایدار با محوریت جلوگیری از تحریف (سوءاستفاده از محیط‌زیست) که امروز ۱۵ آبان‌ماه به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست و میراث فرهنگی و با حضور تورهای گردشگری مجاز در سالن جلسات اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، ضمن تشکر از جهاد دانشگاهی که چند سال است یکی از دغدغه آن‌ها محیط‌زیست است، اظهار کرد: دوستان ما در جهاد دانشگاهی نشان دادن که به مسئولیت اجتماعی خود پایبند هستند و دغدغه محیط‌زیست و گردشگری را دارند و در این راستا برنامه‌های مختلفی را برگزار کرده‌اند.

وی تصریح کرد: منطقه لرستان یکی از مناطق مناسب برای گردشگری است و کمتر جای را در جهان پیدا می‌کنید که قدمت بیش از ۵۰ هزارساله را در زمینه زندگی بشری و تمدن داشته باشد.

رئیس گروه گردشگری میراث فرهنگی لرستان خاطرنشان کرد: استان دارای بیش از ۵ هزار اثر تاریخی بوده که حدود ۲۵۰۰ اثر ثبت ملی شده است.

عباسیان اضافه کرد: بزرگ‌ترین زمین‌لغزش جهان در استان لرستان وجود دارد که زمین‌لغزش سیمره است و بیش از ۹۰ پل تاریخی دارد که اکثراً متعلق به دوره ساسانیان هست.

وی بیان کرد: بیش از ۶۰ آبشار دائمی و فصلی در لرستان وجود دارد و این استان دارای چهارفصل است که کمترین چنین چیزی در محدوده جغرافیایی سیاسی اتفاق می‌افتد که تلاقی از تاریخ، تمدن، فرهنگ و طبیعت به این شکل در کنار هم قرار گرفته باشند.

رئیس گروه گردشگری میراث فرهنگی لرستان ادامه داد: متأسفانه تاکنون آن بهره‌برداری و برداشتی که باید می‌شد انجام نشده است و قسمتی از آن به میراث فرهنگی، قسمتی به تاریخ گردشگری کشور و قسمتی از آن به تاریخ لرستان برمی‌گردد.

عباسیان اظهار کرد: جاهای مثل شیراز، اصفهان، تهران، مشهد و تبریز در برهه‌های از زمان مراکز سلاطین بوده‌اند بنابراین توجه ویژه‌ای به آن‌ها شده و توسعه پیداکرده‌اند اما متأسفانه لرستان این مزیت را نداشته و کمتر مورد توجه قرار گرفته است از لحاظ صنعت کشاورزی و گردشگری رشد آن‌چنانی نداشته است.

وی با بیان اینکه در حال تلاش هستیم با توجه به جایگاهی که گردشگری ما دارد ه به‌حق طبیعی خود برسیم، تصریح کرد: چندین جاذبه داریم که اگر بخواهیم مقایسه کنیم با جاذبه‌های که ثبت شده‌اند خیلی برتر هستند.

رئیس گروه گردشگری میراث فرهنگی لرستان خاطرنشان کرد: دره شیرز، دریاچه گهر و قلعه فلک‌الافلاک را اگر نگاه کنید این‌ها نسبت به خیلی از جاهای که ثبت‌شده‌اند برتر هستند اما متأسفانه به دلیل آن نگاهی که از قبل بوده و عدم یکسری زیرساخت که باید آماده‌سازی شوند ما ثبت جهانی نداریم.

عباسیان با اشاره به زمینه پایدار گردشگری، افزود: هیچ‌وقت خانواده گردشگری منابع طبیعی و محیط‌زیست را جز اموال خود حساب نکرده و نمی‌کند.

وی اضافه کرد: محیط‌زیست در اولویت قرار دارد و برای توسعه گردشگری باید اول به محیط‌زیست توجه کنیم.

رئیس گروه گردشگری میراث فرهنگی لرستان بیان کرد: عدم آگاهی و شناخت گردشگران از محیط‌زیست یکی از مشکلات است در سیزده‌بدر مشاهده می‌شود که مردم تبر به دست از درختان شاخه‌های را جدا می‌کنند تا آتشی درست کرده و کبابی درست کنند اگر آگاهی داشته باشند این کار را نمی‌کنند هرچند در چند سال اخیر سطح آگاهی جوامع محلی بیشتر شده ولی هنوز به آن جایگاه بازدارندگی نرسیده است.

عباسیان ادامه داد: نوع محیط‌زیست انسانی و طبیعی نیز از نظر استقامت در مقابل عوامل مختلف یکی از مباحثی است که باعث لطمه به محیط‌زیست می‌شود.

وی عنوان کرد: از بین رفتن جنگل و تغییر کاربری‌ها غیرمجاز که صورت می‌گیرد شمار بی‌رویه قاچاق جانورانی که در لیست قرمز هستند مثل سمندر لرستانی و ساخت‌وسازهای غیرهمخوان با طبیعت و تنش‌های که بین گردشگران و جوامع محلی ایجاد می‌شود همه از مشکلاتی است که در بحث گردشگری داریم.

رئیس گروه گردشگری میراث فرهنگی لرستان اظهار کرد: گردشگری چاقوی دولبه است که می‌شود هم استفاده بهینه کرد که باعث رونق شود و هم می‌شود مشکلات عدیده اجتماعی فرهنگی و. به وجود آورد.

عباسیان تصریح کرد: اقداماتی در این راستا انجام شده گردشگری الان با ۱۰ سال گذشته پیشرفت کرده است اما خیلی مشکلات برای توسعه گردشگری داریم شاید یکی از مشکلات اساسی اینکه ما به عنوان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری هیچ مالکیتی بر هیچ اثر طبیعی نداریم و انتقاد می‌شود که چرا خوب مدیریت نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای ایجاد تأسیسات گردشگری باید مجوزهای آن را از ادارات دیگر بگیریم که در این امر باید دیده شود برای این زیرساخت‌ها توان آن را دارند یا جز اولویت آن‌ها هست یا خیر. این باعث شده که ما نتوانیم آن طوری که باید که به وظیفه خود را عمل کنیم.

رئیس گروه گردشگری میراث فرهنگی لرستان اضافه کرد: توسعه پایدار می‌گوید که برداشت و بهره‌برداری از منابع به‌گونه‌ای باشد که برای نسل‌های آینده بماند الان باید از محیط‌زیست استفاده کنیم اما مدیریت شده و در مسیر توسعه پایدار باشد.

عباسیان بیان کرد: برای استفاده تورهای گردشگری با کمترین ضرر و زیان از منابع طبیعی و گردشگری یک سامانه‌ای راه‌اندازی شده که هنوز در مرحله اولیه است و تورهای گردشگری باید قبل از سفر خود در سامانه ثبت‌نام کنند و سامانه به آن مجوز می‌دهد.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی این سامانه می‌توان از تورهای غیرمجاز جلوگیری کرد و برای برخورد با تورهای غیرمجاز دستگاه قضایی و نیروی انتظامی باید همکاری لازم را داشته باشند.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 35.172.193.238 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Unknown تاریخ مشاهده: پنجشنبه, 09 فروردین,1403