بیانات معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان در نشست تخصصی با موضوع نقش تورهای گردشگری در حفاظت از محیط زیست و گردشگری پایدار

یکشنبه, 16 آبان,1400

بیانات معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان  در نشست تخصصی با موضوع نقش تورهای گردشگری در حفاظت از محیط زیست و گردشگری پایدار

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان گفت: ما فعالان حوزه محیط زیست باید دست به دست هم بدهیم که بتوانیم تعادل و گردشگری پایدار را اجرا و حفظ کنیم که در این راستا تعامل با میراث فرهنگی یک امتیاز مثبت است که باید به آن فکر کرد.

امین آزادبخت در نشست تخصصی با موضوع نقش تورهای گردشگری در حفاظت از محیط زیست و گردشگری پایدار با محوریت جلوگیری از تحریف(سوءاستفاده از محیط‌ زیست) که به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، اداره کل حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی و با حضور تورهای گردشگردی مجاز در سالن جلسات اداره کل حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی لرستان در معاونت فرهنگی یک سازمانی تحت عنوان سازمان دانشجویان دارد که کار آن توسعه فعالیت‌های دانشجویی است.

وی با اشاره به این‌که یکی‌از اهداف این سازمان توسعه فعالیت‌های زیست محیطی در بین دانشجویان است، عنوان کرد: در این راستا حدود ۱۲ سال است کانون دانشجویی همیاران طبیعت به عنوان اولین کانون دانشجویی در استان و اولین کانون دانشجویی در جهاد دانشگاهی کل کشور راه‌اندازی شده و فعالیت‌های خوبی را در حوزه محیط زیست انجام داده است.

آزادبخت با اشاره به این‌که ما در بین کانون‌ها و فعالین محیط زیست توانستیم دو بار رتبه برتر کشور را کسب کنیم، بیان کرد: طی دو سال گذشته متأسفانه به علت اپیدمی کرونا مجموعه فعالیت‌های فرهنگی در کل کشور کمرنگ‌تر شده که حوزه محیط زیست از این قضیه مستثنا نبوده، اما در بستر فضای مجازی برنامه‌های فرهنگی و آموزشی داشتیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان ادامه داد: با توجه به این‌که واکسیناسیون عمومی اپیدمی کمتر شده و شرایط طوری شده که ما نیز می‌توانیم ریسک‌پذیرتر شده و وارد فضای اجتماعی شویم، یکی از برنامه‌های ما همگرایی و هم‌افزایی با مجموعه‌های مختلفی است که با محیط زیست سر و کار دارند، با توجه به این نکته که محیط زیست معقوله‌ای بین بخشی بوده و همه ما درگیر آن هستیم، محیط زیست به همه ما تعلق دارد و باید احساس مسئولیت کنیم.

وی افزود: استان ما با ظرفیت فراوان گردشگری اکوتوریسمی و تاریخی، همواره مقصد گردشگری بوده است که گاهاً از این ظرفیت به درستی استفاده نشده، این درحالی است که این فضای طبیعی که خدا به ما هدیه داده یک ظرفیت ارزشمند و قابل اعتنا است.

آزادبخت با اشاره به این‌که گردشگری توسعه اقتصادی و فرهنگی را توأمان برای کشور به همراه دارد، عنوان کرد: این ظرفیت مغفول مانده، ما گاهی از این طرف و گاهی از آن طرف بوم می‌اُفتیم، گاهی زیرساخت‌های گردشگری را فراهم نمی‌کنیم و از آن طرف بوم می‌اُفتیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان تصریح کرد: ما فعالان حوزه محیط زیست باید دست به دست هم بدهیم که بتوانیم این تعادل و گردشگری پایدار را اجرا و حفظ کنیم، گاهی به دوستان مجموعه‌های گردشگری و زیست محیطی نقدهایی وارد است، تعامل با میراث فرهنگی یک امتیاز مثبت است که باید به آن فکر کنیم.

وی با اشاره به این‌که بین مجموعه میراث فرهنگی و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک نهاد نظارتی تعامل کمی وجود دارد، بیان کرد: انتظار داریم با همراهی و همکاری ما و اصحاب رسانه این تعامل بیشتر شود که در راستای توسعه گردشگری استان از آن استفاده شود.

آزادبخت تأکید کرد: ما در مجموعه جهاد دانشگاهی لرستان آمادگی این را داریم، کمااینکه طی ۱۲ سال گذشته اثبات کردیم، می‌توانیم به عنوان دبیرخانه این تعامل را به سرانجام برسانیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان افزود: همچنین ما آمادگی لازم برای آموزش به مدیران گردشگری، تور لیدرها و ... را داریم، همچنین در حوزه محیط زیست و فضای مدیریتی نیز می‌توانیم همکاری کنیم.

وی تصریح کرد: از مجموعه تورهای گردشگری انتظار داریم تورها را هدفمندتر کنند، لرستان پایلوت همه چیز است، سنگ، گیاه، درخت و گیاه دارویی و ... که می‌تواند یک مقصد گردشگری برای گردشگری علمی شود.

آزادبخت بیان کرد: می‌توانیم فضای گردشگری را به سمت فضای تخصصی ببریم و اینگونه گردشگران احساس مسئولیت بیشتری کرده و با این کار لرستان و ظرفیت‌های آن معرفی شده و می‌توانیم برای استان اشتغال‌زایی داشته باشیم.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.145.2.184 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: سه شنبه, 04 اردیبهشت,1403