ولایتمداری؛ دغدغه مهم خانواده شهدا

یکشنبه, 18 مهر,1400

ولایتمداری؛ دغدغه مهم خانواده شهدا

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان در دومین برنامه طرح هماهنگ "فردای انقلاب" که از سوی سازمان دانشجویان استان گیلان و با اهداف نگاه عمیق به تهدیدها و فرصت های پیش روی انقلاب اسلامی و آشنایی دانشجویان با مبانی، رویش و ریشه های انقلاب اسلامی و انتقال پیام انقلاب به نسل آینده ساز برگزار می شود، دیداری با فرزند سردار شهید حاج محمود قلی پور داشتیم.

و گفتگویی صمیمانه با فاطمه قلیپور صورت پذیرفت.
قلی پور در پاسخ به این سوال که باتوجه به وابستگی دخترها به پدر، فرزند شهید بودن چه تاثیری بر زندگی آنها دارد و چه تمایزی ایجاد می کند، گفت: این موضوع رسالت سنگینی به همراه دارد. در واقع هرفردی خودش پاسخگوی اعمال و رفتار خود است اما وقتی پسوند "فرزند شهید" داشته باشیم، رسالت و مسئولیتمان بسیار سنگین تر می شود و باید به گونه ای باشیم که خدای ناکرده از اهداف پدرانمان دور نشویم و این دغدغه ی من و سایر فرزندان شهداست 

فرزند شهید در مورد شرایط خانواده حین شهادت پدر و نقش مادر در مدیریت خانواده اینگونه بیان کرد: ما دو فرزند دختر هستیم و من دخترِ کوچک خانواده هستم. زمان شهادت پدر، خواهرم چهار ساله و من دوسال و نیم  بودم. 
در خانواده های شهدا، نقش همسران شهید بسیار پررنگ است و مسئولیت مادر پس از شهادت همسر بسیار سنگین تر می شود. اگر پدران ما راه درست را انتخاب کردند، مادران ما نیز همگام با آنها بودند و نمی شود این دو را جدا از هم دانست.
خداوند را شاکرم که ما را هم از نعمت پدر خوب و هم مادر خوب بهره مند کرد. اگر رفتار، مقاومت و استقامت مادر نبود شرایط برای ما اینگونه طی نمی شد. مادرم باوجود اینکه شاغل بودند اما توانستند شرایط را طوری مدیریت کنند که در هیچ بخشی آسیبی به ما نرسد. قطعا برای ایشان بسیار سخت بود چون هردونقش پدر و مادر را برای ما به خوبی ایفا کردند، درحالیکه خودشان نیز تک فرزند هستند و از همراهی خواهر و برادر نیز بی نصیب بودند. برای ایشان رسالت بسیار سختی بود اما نگذاشتند این سختی به ما منتقل شود.

وی از دغدغه ی خانواده شهدا گفت و تصریح کرد: فکر می کنم دغدغه مهم خودِ شهدا ولایتمداری و تبعیت از ولایت فقیه بود. 
یکی از شاه‌بیت های وصیتنامه شهید قلیپور این جمله است که : «درد هر تیر و ترکشی را تحمل می‌کنم، ولی اندوه خمینی را هرگز...»
برای ما نیز همین گونه است، اینکه پیرو و همراه ولایت باشیم تا بتوانیم به اهداف انقلاب برسیم. بنظر من اگر نگاه جامعه به همین دیدگاه سوق پیدا کند قطعا به معیارهای زمان انقلاب نزدیک خواهیم شد.

قلی پور از دلتنگی فرزندان شهدا نسبت به پدرانشان یاد کرد و ادامه داد: وجه مشترک فرزندان شهدا در مواقع دلتنگی سوق به سوی مزار پدران است. در قرآن کریم آمده است که شهدا زنده هستند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند. در تفسیر ایه ۱۱۲ سوره توبه خداوند یازده صفت برای مجاهدین مومن برشمرده  و در ایه ای دیگر خداوند  میفرمایند که از خانواده و اهل بیت آنان مراقبت میکند. همین قوت قلب بسیار بزرگی برای همه ماست. 


در ادامه به شباهت ها و تفاوت های دانشجویان نسل امروز و دیروز پرداخته شد و وی اظهار کرد: قضاوت کردن کار راحتی نیست چون باید در آن شرایط قرار بگیریم تا بتوانیم ارزیابی شویم. در دانشجویان نسل کنونی نیز موارد بسیاری داریم مانند شهدای مدافع حرم  که از نسل جوانان امروزی بودند اما جایی که احساس کرد که می تواند از اسلام و حریم اهل بیت دفاع کند، وارد میدان شد و به مقام رفیع شهادت رسیدند . 

وی افزود: پشتیبان ولایت باشید. بنظر من در همه حال باید همراه و همگام ولایت بود.

قلی پور به اهمیت حفظ آثار مربوط به هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت:  به مناسبت هفته دفاع مقدس نمایشگاهی از تصاویر هشت سال دفاع مقدس توسط یکی از قدیمی ترین عکاسان استان در این حوزه برگزار گردید که  میتوان ان را سند تصویری انقلاب از ابتدای انقلاب و همچنین دوران هشت سال دفاع مقدس دانست . 
بنده آثار فاخر ایشان را مشاهده کردم، تعداد عکس هایی که توسط ایشان ثبت شده بسیار زیاد است و دغدغه ی وی ثبت منسجم همه ی این آثار در قالبی است که آیندگان بتوانند از آن استفاده کنند.
وی در پایان یادآور شد: ان شاءللّه همه ما بتوانیم به گونه ای رفتار کنیم که فردای قیامت شرمنده شهدا نباشیم. 

 


سردار شهید حاج محمود قلی‌پور از نام‌آشناترین سرداران و فرماندهان دوران دفاع مقدس در استان گیلان و بنیانگذار سپاه استان و رئیس ستاد لشکر قدس گیلان است. 
وی در جنگ با منافقین و ضدانقلاب در پوشش جنگل و نواحی صعب‌العبور کوهستان های خطه گیلان؛ سردار جنگل بود و چون از قدرت برنامه ریزی و تدبیر و طراحی کم نظیری برخوردار بود ، جایگاه ایشان همیشه در پست های حساس و مسئولیت آفرین و پرخطر بود از جمله مسئولیت گروه ضربت عملیات جنگل و فرماندهی عملیات جنگلهای گیلان برای سرکوبی معاندین و گروهک ها ، فرماندهی گردان رزمی ، معاونت طرح و عملیات تیپ قدس ، قائم مقام ستاد لشکر قدس و ریاست ستاد لشکر قدس تعریف می شد.
رهبر معظم انقلاب درباره نقش آفرینی رزمندگان گیلان در عملیات کربلای ۲ فرمودند « نیروهای گیلانی در کربلای ۲ کربلای دیگری آفریدند» که نشان دهنده اهمیت و بزرگی ایثار و فداکاری شهدا به ویژه سردار شهید حاج محمود قلی پور است که سیدالشهدای عملیات کربلای ۲ نامیده می شوند.
ایشان متولد ۱۳۳۲ بودند که پس از سال‌ها مجاهدت به تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۲ در تپه های حاج عمران با اصابت خمپاره به مقام رفیع شهادت نائل شدند. آرامگاه این شهید بزرگوار در گلزار شهدای تازه آباد رشت واقع شده است.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.145.77.114 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: پنجشنبه, 06 اردیبهشت,1403