مدیریت افکار عمومی در نهضت عاشورا

دوشنبه, 08 شهریور,1400

مدیریت افکار عمومی در نهضت عاشورا

 نشست تخصصی «مدیریت افکار عمومی در نهضت عاشورا» از جمله نشست های استانی این رویداد ملی محسوب می شود که امروز، ۶ شهریور به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان گیلان و با همکاری اتحادیه موسسات و تشکل های قرآن و عترت گیلان همزمان با ایام سوگواری حضرت سیدالشهداء(ع) و یاران باوفای ایشان در راستای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین علی کریمیان، استاد حوزه و دانشگاه در این نشست وبیناری، با تاکید بر لزوم ایجاد انس و الفت با فرهنگ عاشورا به ویژه در آخرالزمان، اظهار کرد: برای بررسی ابعاد حادثه عاشورا باید به تبیین افکار عمومی جهان اسلام نسبت به اهل بیت به ویژه امام حسین(ع) در سال های ۶۰ و ۶۱ بپردازیم و سپس وضعیت افکار عمومی درباره امام حسین(ع) و میزان آشنایی مردم با آموزه های عاشورایی را در آخرالزمان تحلیل کنیم.

وی با بیان اینکه افراد در طول تاریخ وابسته به صورت های ذهنی از خود و دیگران هستند، تصریح کرد: تصویر ما از خود و دیگران بسیار تعیین کننده بوده و دارای سه حالت بزرگ بینی، کوچک بینی و مطابق واقع است لذا باید تصویر ذهنی جهان اسلام از خود و اهل بیت در سال ۶۱ را بسنجیم، زیرا مردم به خاطر همین تصویرهای ذهنی حوادث عاشورا را در آن مقطع از تاریخ رقم زدند.

این مدرس حوزه و دانشگاه، با اشاره به تصویر ذهنی مردم از امام حسین(ع) از صدر اسلام تا محرم ۶۱، عنوان کرد: زمانی که امام حسین قیام خود را آغاز کرد، یزید حاکم یک امپراتوری چندقاره ای بود و میلیون ها نفر در این جغرافیا زندگی می کردند و فقط یک شهر نوپدید همچون کوفه ۱۲۰ هزار نفر جمعیت داشت.

حجت الاسلام کریمیان، با بیان اینکه طبق فرموده امام سجاد(ع)، امام حسین(ع) به غیر از ۷۲ تن یار و تعدادی زن و کودک، در مکه و مدینه به عنوان دو شهر اصلی جهان اسلام حتی ۲۰ یار نداشت، گفت: زمانی که امام حسین(ع) در کربلا به شهادت رسید، در کل جغرافیای چند میلیونی آن زمان کمتر از ۱۰۰ یار و طرفدار داشت. در واقع مردم جهان اسلام نه تنها امام را در کربلا همراهی نکردند، بلکه در جریان شهادت ایشان دست به کارهایی زدند که در طول تاریخ اتفاق نیفتاده بود.

وی با اشاره به ذبح امام حسین و یارانش و تاختن اسب بر ابدان شهدا و بر نیزه کردن سرها و اسارت اهل بیت، خاطرنشان کرد: این حوادث و جنایات زمانی رخ می دهد که افکار عمومی یک تصویر ذهنی بد از طرف مقابل دارند، یعنی تصویر ذهنی از امام حسین به قدری بد بود که برای افکار عمومی اسارت زنان و کودکان و بر نیزه کردن سرها قبیح نیست و مردم از کشتن و اسارت اهل بیت هیچ ابایی ندارند.

این مدرس حوزه و دانشگاه، بیش از ۲۱۰ آیه قرآن را درباره اهل بیت(ع) دانست و بیان کرد: زمانی که پیامبر خاتم(ص) مبعوث شد خداوند در آیات قرآن دشمنی یهود با پیامبر را به جهان اسلام تذکر داد که مورد غفلت قرار گرفت و لذا یهود به صورت نرم افزاری و مشرکین به صورت سخت افزاری برای ضربه زدن به اسلام وارد عمل شدند و از بین بردن مرجعیت پیامبر و اهل بیتش را بر عهده گرفتند.

حجت الاسلام کریمیان، با اشاره به اقدامات یهود برای آزار حضرت موسی و از بین بردن حضرت عیسی، اضافه کرد: یهودیان به سرزمین های اسلامی مهاجرت کردند تا کار پیامبر خاتم را یکسره کنند و در دوران پسانبی، مرجعیت اهل بیت را از بین ببرند تا اسلام به دست ائمه اطهار(ع) نیفتد و لذا برنامه اسلام نوظهور، اسلام یهودی و یهودی سازی اسلام را دنبال کردند تا در نهایت پیامبر و اهل بیتش را از چشم بیاندازند.

وی ماموریت داعش را نوعی یهودی سازی اسلام دانست و یادآور شد: داعش به دنبال معکوس نشان دادن سیره اهل بیت در افکار عمومی بود. یهود در دوران امام حسین(ع) نیز توانست یک ذهنیت غلط در مردم ایجاد کند و این برنامه را در شام مدیریت کرد و افکار عمومی را علیه اهل بیت شوراند و مردم با تنفر کامل وارد کربلا شدند.

این مدرس حوزه و دانشگاه، افکار عمومی در آخرالزمان را برعکس افکار عمومی در دوران امام حسین دانست و گفت: وقتی امام زمان(عج) در کنار خانه خدا ظهور می کند، مردم دنیا را مخاطب قرار و خبر از ظهورش می دهد، یعنی امامی که مردم جهان در انتظارش بودند، ظهور کرده است و لذا مردم امام زمان را می شناسند.

وی با بیان اینکه ۷۰ میلیون نفر از جمعیت ۳۰۰ میلیون نفری آمریکا رسما پیرو یک مسیحیت نوظهور از زیرشاخه های پروتستان تحت عنوان «اوانجلیست» هستند، اضافه کرد: پیروان این مکتب که مسیحی انجیلی هستند، به ظهور منجی اعتقاد دارند که جهان پر از ظلم را پر از عدل می کند؛ البته اونجلیست ها عیسی مسیح را منجی می دانند.

حجت الاسلام کریمیان، با اشاره به نقش کربلا در آخرالزمان، اظهار کرد: امام زمان(عج) زمان ظهور خودش را از تبار امام حسین معرفی می کند که نشان دهنده ذهنیت افکار عمومی نسبت به عاشورا و امام حسین است.

وی با بیان اینکه احادیث مستند از شکل گیری یک انقلاب حسینی در آخرالزمان خبر می دهد، گفت: طبق روایات این انقلاب که در مشرق ایجاد می شود، با فرهنگ عاشورا پی ریزی شده و تابع حق است و لذا وارد یک نبرد جدی با استکبار می شود و در نهایت به پیروزی می رسد. در واقع فرهنگ عاشورا نرم افزار این انقلاب بوده و براساس آموزه های امام حسین خلق قدرت می کند و دشمنان را شکست می دهد.

این مدرس حوزه و دانشگاه، با اشاره به نقش یهودیت در خراب کردن افکار عمومی نسبت به اهل بیت در سال ۶۱، یادآور شد: این تصویر ذهنی در زمان ظهور متعالی خواهد شد و نمونه ای از این تصویر ذهنی را در پیاده روی ۳۰ میلیونی اربعین شاهد هستیم و مردم جهان امام حسین را با آزادگی و استکبارستیزی و جوانمردی می شناسند.

وی با بیان اینکه ظرفیت عاشورا در آخرالزمان به صورت کامل بروز می کند، گفت: ظرفیت اصلی عاشورا خلق تمدن نوین برای ظهور امام زمان(عج) بوده و لذا باید نسبت به حفظ دستاوردهای واقعه کربلا اهتمام داشته باشیم و اجازه تحریف را ندهیم.

در این نشست از سوی سخنران دو سوال مطرح گردیدو به صورت مسابقه به نفرات برتر جوایز ارزنده ای  اهدا شد. 

برای شرکت کنندگان در این نشست گواهی حضور صادر گردید.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 54.173.214.79 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Unknown تاریخ مشاهده: پنجشنبه, 09 فروردین,1403