نشست تخصصس " حقوق شهروندی و عزت نفس از دیدگاه قرآن کریم"

دوشنبه, 25 مرداد,1400

نشست تخصصس " حقوق شهروندی و عزت نفس از دیدگاه قرآن کریم"

در روز 17 مرداد ماه 1400  نشست تخصصی «حقوق شهروندی و عزت نفس از دیدگاه قرآن کریم » به صورت مجازی آفلاین با حضور آقای دکتر محمد رضا باغبان زاده  عضو هیأت علمی گروه قرآن و معارف اسلامی دانشگاه گیلان برگزار گردید.

ایشان در بیانات خود به موارد ذیل اشاره کردند:

محمدرضا باغبانزاده، عضو هیئت علمی گروه معارف و الهیات دانشگاه گیلان امروز، ۲۷ مرداد در نشست تخصصی «حقوق شهروندی و عزت نفس از دیدگاه قرآن کریم» که به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان برگزار شد، از عزت نفس به عنوان یک صفت انسانی یاد کرد و گفت: قرآن کریم مولفههای عزت و عزتمندی انسان را برمیشمارد.

وی عزت نفس را یکی از بزرگترین فضیلتهای اخلاقی برای انسان دانست و افزود: عزت نفس یک قوه محرکه برای دستیابی به سایر صفات و فضائل اخلاقی است و اگر آحاد جامعه به ویژه جوانان به این فضیلت مجهز شوند، میتوانند پلههای ترقی اخلاقی را یکی پس از دیگری طی کنند و بالا بروند.

این استادیار گروه معارف و الهیات، عزت را به معنای شکستناپذیری دانست و تصریح کرد: عزت از کلمه عزاز که بر وزن اساس است گرفته شده که به زمین سفت و سخت و نفوذناپذیر اتلاق میشود لذا انسان عزتمند در حقیقت شرافتمند و شکستناپذیر و غیر قابل نفوذ بوده و در مقابل ناملایمات، توانمندی بیشتری از خود نشان خواهد داد.

باغبانزاده، با اشاره به دیدگاه قرآن درباره عزت نفس و اسارت نفس، اضافه کرد: عزت یکی از صفات لایتناهی خداوند است و لذا انسانی که از این صفت برخوردار است باید اطاعت خدا کند و اطاعت خدا در سایه عمل صالح معنا پیدا میکند و تا عمل صالح اتفاق نیفتد، انسان نمیتواند خواهان عزت از خداوند باشد.

وی اولین و مهمترین عامل عزتمندی را عزتخواهی از خداوند دانست و ادامه داد: کسی که به دنبال عزت و شرافت است، باید بداند که باید این صفت را از خدا بخواهد، زیرا عزت از آن خداوند است و طبق آیات قرآن، خداوند مالک و صاحب حقیقی عزت محسوب میشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، با اشاره به آیه «مَنْ کانَ یُریِدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعاً»، خاطرنشان کرد: همه بزرگیها و شکستناپذیریها از خداوند شرچشمه میگیرد و اگر قرار است به عزت برسیم، باید به سمت خدا برویم، یعنی انسان در پرتو پرستش و اطاعت و تسلیم شدن در برابر خدا میتواند به صفت عزت دست پیدا کند.

وی با بیان اینکه خداوند راه رسیدن به عزت را نشان میدهد، گفت: خداوند میفرماید «پرستش من، عبادت من، در حقیقت منجر به این خواهد شد که شما به این عزت دست پیدا کنید» لذا پرستش خدای یگانه و کردار شایسته و اعمال نیک می‌تواند دو بال پرواز برای انسان باشد. در واقع با عمل صالح، گفتار و رفتار ما به سمت خدا میرود و عزتمندی در گفتار و رفتار نیک نهفته است.

باغبانزاده، با اشاره به سفارشهای قرآن برای عزتمندی انسان، عنوان کرد: پایبندی به دین مبین اسلام و آموزههای قرآن کریم یک عامل بسیار مهم در عزت نفس است، زیرا دین مجموعه دستورالعملهای الهی است که برای انسان فرستاده شده است.

این استادیار گروه معارف و الهیات، دومین عامل بسیار مهم در دستیابی به عزت را شرافت و کرامت انسانی دانست و بیان کرد: طبق آیه «تَنْزِیلُ الْکِتابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ» کسانی که به قرآن پایبند هستند و به دستورالعمل‌های قرآنی توجه می‌کنند، به عزت نفس میرسند.

وی از قرآن کریم به عنوان شناسنامه و اساسنامه دین مبین اسلام یاد کرد و افزود: قرآن مجموعهای از دستورالعمل‌های الهی است که برای هدایت انسانها فرستاده شده و باعث عزتمندی انسان میشود لذا جوامعی که به قرآن توجه دارند، از یک عزتمندی و شکستناپذیری برخوردار هستند.

باغبانزاده، سومین عامل قرآنی در دستیابی به عزت را پیروی از رسول خدا(ص) دانست و اظهار کرد: قرآن کریم درباره پیامبر میفرماید «وَإِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظيمٍ» که نشاندهنده راهیابی پیامبر به سرچشمه کمال الهی است.

وی با اشاره به آیه «یا أیُهَا الَّذِینَ آمَنُوا اطِیعُوا اللّهَ وَ اَطیعُوا الرَّسُولَ وَ اُولى الاَمْرِ مِنْکُمْ»، خاطرنشان کرد: رسول گرامى اسلام(ص) و اهل بیت عطمت و طهارت(ع) مصداق کامل پیوند با خدا به وسیله ایمان و عمل صالح و عزتآفرینی هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، با بیان اینکه پیامبر(ص) بر عزتمندی و پرهیز از ذلت و خوار شمردن نفس تاکید داشت، گفت: امام حسین(ع) به نقل از رسول خدا فرمود «خداوند کارهاى بزرگ و با شرافت را دوست دارد و کارهاى پست و ذلیل را خوش نمىدارد».

وی چهارمین عامل عزتمندی را نشست و برخاست با مومنان دانست و اظهار کرد: ارتباط با مومنان خودش باعث عزت نفس برای انسان میشود و لذا قرآن کریم به پیوند با مومنان یادآوری میکند و میفرماید «وَللهِ العِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلکِنَّ الْمُنافِقیِنَ لا یَعْلَمُونَ».

باغبانزاده، کسب نان حلال را از دیگر روشهای رسیدن به عزت نفس دانست و اضافه کرد: اگر انسان با تلاش و کوشش و از راه حلال کسب روزی کند و آن روزی را بر سر سفره خانوادهاش ببرد، عزت به دست میآورد لذا  افرادی که روزی غیر حلال در زندگی جمعآوری میکنند، هرگز به عزتمندی نمیرسند.

این استادیار گروه معارف و الهیات، با اشاره به اثرات وضعی نان حلال در زندگی، یادآور شد: نان حلال انسان را از مفاسد دور میکند و از او شخصیتی شجاع و شرافتمند میسازد.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.145.156.250 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: دوشنبه, 17 اردیبهشت,1403