معرفی برگزیدگان هشتمین جشنواره ملی نقش تن پوش

چهارشنبه, 13 مرداد,1400

معرفی برگزیدگان هشتمین جشنواره ملی نقش تن پوش

به گزارش روابط عمومی جشنواره، افتتاحیه و معرفی برگزیدگان هشتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش شب گذشته در تالار جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران به صورت خصوصی و فقط با حضور نفرات برگزیده و مسئولین و با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، محمدهادی عسکری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران، مریم پورشهابی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، محمدصادق بیجندی معاون آموزشی جهاد دانشگاهی، مجید رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان، بهزاد رشیدی رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر، امین مختاری دبیر هشتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش، دانیال عبادی بازیگر سینما و جمعی از فعالان عرصه مد و لباس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همزمان به صورت مجازی برای علاقه‌مندان این رویداد برگزار شد.

کلید اشتغال، ایجاد فرصت ها برای بروز خلاقیت ها از دوره دانشگاه است
در این مراسم معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور ضمن تبریک بابت حضور و مشارکت خلاقانه هنرمندان در هشتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش گفت: در کشور ما بحث پوشش موضوع هویت ملی به شمار می رود و در این راستا هنرمندان هر چه بیشتر با استفاده از خلاقیت و نو آوری به سمت هنر فاخر ایرانی و اسلامی حرکت کنند، پیام و ایفای نقش هویتی که رسالت اصلی این جشنواره ها است بیشتر نمایان شود که جشنواره ملی نقش تن‌پوش توانسته با ارسال پیام امید، باور و نگاه جوان به آینده تا به الان در این امر مهم موفق عمل کند.
وی در ادامه افزود: دولت و نهادهای مرتبط در حوزه مد و لباس کشور در راستای حمایت از جشنواره ملی نقش تن‌پوش و تولید کنندگان گام های بلندی بر داشته اند. امیدوارم با این پیوندی که بین دانشگاه و صنعت ایجاد شده است زمینه اشتغال زایی دانشجویان بیش از پیش فراهم گردد.
معاون رییس جمهور در ادامه گفت: یکی از کلیدهای مهم بحث اشتغال، این است که از دوره دانشگاه، فرصت‌ها را برای بروز خلاقیت و هنر دانشجویان فراهم کنیم و اجازه دهیم ایده‌های خودشان را به ثمر برسانند.
وی با اشاره به پیگیری بحث گفت‌وگوی بین نسلی در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، گفت: یکی از ابعاد این گفت‌وگو، هنر و خلاقیت است و یکی از ابعاد هنر قطعاً بحث تن‌پوش است. اگر بخواهیم در بحث هویت و پوشش و حتی بحث حجاب وارد شویم، زمانی موفق خواهیم شد که بتوانیم به جای روش‌هایی که از اساس غلط بوده و موفق نبوده، زمینه انتخاب‌های خوب را فراهم کنیم تا جوانان بتوانند پوشاک زیبا و دارای هویت و آنچه با سلیقه و هویت آنها عجین شده را انتخاب کنند.
ابتکار در پایان سخنرانی خود از دولت دکتر ابراهیم رئیسی خواست به چنین برنامه‌های هنری مانند جشنواره ملی نقش تن پوش که به خلاقیت دانشجویان و فرصت برای انتخاب‌های خوب بها می‌دهد، توجه داشته باشند.

جشنواره نقش تن پوش امیدآفرینی می کند
در ادامه این مراسم محمدهادی عسکری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: جشنواره ملی نقش تن‌پوش با کوله باری از تجربه و اندوخته با تکیه بر نیروهای جوان و خالق سبب پیشرفت و خلاقیت در حوزه مد و لباس کشور شده است.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه بیان کرد: جشنواره ملی نقش تن‌پوش بستر ساز ارتباط بین دانشگاه و صنعت را به عنوان افق پیش روی خود قرار داده و امیدوارم همچنان محکم در این راستا گام های بلندتری را کمک نهادهای متولی بر دارد.
عسکری در ادامه افزود: رسالتی که این جشنواره باید داشته باشد، افزایش ضریب اشتغال پذیری دانش اموختگان دانشگاه ها است و ناگزیر هستیم افق پیش روی جشنواره را متناسب با مقتضیات زمان ترسیم کنیم و درحال حاضر سوق دادن ساختارها و کارکردها برای تقویت بعد کارافرینی جشنواره ضرورت دارد.
وی ضمن تقدیر از فعالیت های انجام شده و تقویت مقوله آموزش در دوره هشتم این جشنواره، گفت: ارتباط بین صنف و دانشگاه. یاد دهنده و یادگیرنده بودن با تقویت بنیه دانشگاهی جشنواره از اهمیت ویژه ای برخودار است و پشتوانه علمی و دانشگاهی به عنوان یک ضرورت می تواند در نهایت منجربه کارایی مضاعف و تقویت سطح فرهنگی پوشاک کشور باشد.
مدیرکل فرهنگی وزارت علوم گفت: مد و پوشاک یک مقوله فرهنگی و اجتماعی است. عناصر و کارگزاران فرهنگی باید سیاست های این حوزه را مبتنی بر الزامات جامعه رعایت و تعیین کنند. سیاست فرهنگی باید تولید امید کند و امکان کنش را فراهم کند و حتما جشنواره نقش تن پوش تولید امید می کند.

جشنواره نقش تن پوش به بالندگی رسیده است
سپس مریم پورشهابی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز در این مراسم ضمن تشکر از برگزارکنندگان این رویداد ملی، گفت: جشنواره ملی نقش تن‌پوش از آنجایی که که رویکرد خلاقانه و نو آوری را مطابق با نیاز جامعه امروز در راستای مد و لباس توسط هنرمندان و دانشجویان دنبال می کند، زمینه شناسایی استعداد های جوانان و باروری اندیشه ها را فراهم کرده است.
پورشهابی با تأکید بر اینکه بهره‌گیری از ظرفیت‌های جامعه آکادمیک کشور می‌تواند برگ برنده بومی‌سازی مد و لباس کشور باشد، گفت: از این رو، اهمیت جشنواره‌هایی مانند نقش تن پوش که با تکیه بر فعالیت دانشجویان کار را پیش می‌برد، بیش از پیش است.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور کارنامه این رویداد را با عنایت به رویکرد خلاقانه‌ای که دارد، بسیار موفق ارزیابی کرد و گفت: اینکه رویدادی مکرر تکرار شود، یعنی به بالندگی رسیده و امیدواریم شاهد درخشش آن در جامعه باشیم. لباس یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مرتبط با هویت و بالندگی افراد جامعه است و تأثیر زیادی در فرهنگ و ارزش‎‌های یک جامعه دارد.

حوزه مد و لباس می‌تواند به تحقق شعارهای دولت جدید کمک کند
در ادامه این مراسم بهزاد رشیدی، رئیس جهاد دانشگاهی هنر ضمن تبریک به مناسبت فرا سیدن سالروز تاسیس نهاد جهاد دانشگاهی و تشکر از مشارکت هنرمندان در هشتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بیان کرد: لباس یکی از بخش های مهم فرهنگ و مظاهر تمدنی یک جامعه است و لازم است همه مدیران و متولیان نگاه و اهتمام جدی تر در این راستا اعمال کنند.
وی افزود: جشنواره ملی نقش تن‌پوش توانسته با استفاده از توان هنرمندان و دانشجویان با تاسی از طرح نقوش و المان های هنری فاخر و اصیل ایرانی اسلامی الگوی موفقی را به جامعه عرضه کند و همچنین به عنوان پلی بین دانشگاه، صنعت و بازار نقش پر رنگی را ایفا می کند.
رشیدی تصریح کرد: برای ما افتخارآمیز است که این رویداد فرهنگی بعد از هشت دوره توانسته الگوهای موفقی را به جامعه و مراکز صنعتی و تولیدی معرفی کند و فضای گفت‌وگو و تعامل را بین دانشگاه و مراکز صنعتی و تولیدی فراهم کند. امروز دولت جدید نیز کار خود را آغاز کرد؛ دولتی که شعار آن جوان‌گرایی، اشتغال و … است. حوزه لباس از حوزه‌هایی است که اگر مورد حمایت قرار گیرد، می‌تواند به دولت برای تحقق شعارهایش کمک کند.

ارتقای کیفی آثار جشنواره، هدف محقق شده دوره هشتم
امین مختاری دبیر هشتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بیان کرد: تلاش کردیم تا اجازه ندهیم شرایط کرونا منجر به پسرفت و یا درجا زدن جشنواره شود، و با همین نگاه علاوه بر راه اندازی سامانه نمایشگاه مجازی، فضای فیزیکی جشنواره را نیز گسترش دادیم.
وی در ادامه افزود: ارتقای کیفی آثار از اهداف اصلی ما بود که با در نظر گرفتن داوری دو مرحله ای، معرفی مشاور به منتخبین مرحله و نظارت روی تولید و اجرای آثار اول سعی کردیم به ارتقای کیفی آثار طراحان منتخب کمک کنیم.
مختاری ضمن اشاره به ادغام داوری های بخش هنر و صنعت توضیح داد: ارتباط بین هنرمندان و صنعت گران به واسطه این جشنواره از جلسه داوری مشترک شکل گرفت و ما ۸ اثر برگزیده این جشنواره را هم اکنون در صف تولید انبوه و ورود به بازار قرار دادیم.
دبیر جشنواره در ادامه به تسهیلات متعدد ویژه منتخبان و برگزیدگان جشنواره از جمله اعطای «نشان شیما» به منتخبان، اعطای «مالیکت معنوی» به برگزیدگان، اعطای عنوان «شرکت خلاق» به برندهای منتخب راه‌یافته به نمایشگاه و «تخصیص فضای کسب و کار» به نفرات برگزیده در پارک علوم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی اشاره کرد.

هنرمندان را به صنعت پوشاک متصل می کنیم
در ادامه این مراسم بزرگداشتی برای ابوالقاسم شیرازی، رییس اتحادیه پوشاک برگزار شد و بعد از پخش فیلم مستندی از نیم قرن فعالیت وی، نشان ویژه این جشنواره توسط عیسی علیزاده، محمدصادق بیجندی، بهزاد رشیدی و مریم پورشهابی به وی اهدا شد.
شیرازی نیز طی سخنانی کوتاه، با ابراز خرسندی از اینکه در جمع دانشجویان، اساتید و فرهیختگان هست، گفت: این خواسته دیرینه من بود که محقق شد و اکنون دانشجویانی که متحمل هزینه‌های زیاد برای تحصیل شده‌اند، وارد بخش مهارتی و خلاقانه می‌شوند و امیدوارم در آینده پیشرفت بیشتری داشته باشند.
وی از جهاد دانشگاهی صمیمانه سپاسگزاری کرد که با کمک خود، دانشجویان را به این مرحله از خلاقیت رسانده است و گفت: امیدواریم بتوانیم در صنعت از طرح‌های این هنرمندان استفاده کنیم و قول می‌دهیم این هنرمندان را به تولید متصل کنیم؛ کار شما در راستای اقتصاد مقاومتی و صیانت از عفاف و حجاب است، جامعه ما به مد و تنوع نیاز دارد.

در این مراسم با اهدای لوح، از مشاورین این جشنواره که از هنرمندان و دانشگاهیان بودند و همچنین از خبرنگار برتر همراه جشنواره تقدیر به عمل آمد. آزاده عسگری، فرامرز فرمانی، مرسده حیدری و مرضیه زارع مشاورین جشنواره و سارا فرجی خبرنگار خبرگزاری مهر خبرنگار برتر معرفی شدند و توسط مهدی محمودی، دانیال عبادی و امین مختاری از ایشان تقدیر شد.

همچنین دو قطعه موسیقی توسط هادی فیض آبادی خواننده موسیقی کلاسیک ایرانی کشورمان اجرا شد.

بخش پایانی این مراسم به اهدای جوایز بخش های مختلف اختصاص یافته بود. برگزیدگان هشتمین جشنواره ملی نقش تن پوش به شرح زیر معرفی شدند:

بخش عفاف و حجاب
شایسته تقدیر: زهرا گلشن منفرد
شایسته تقدیر: سمانه ولادتی

بخش شال و روسری
شایسته تقدیر : مهر آسا لشنی
رتبه سوم: الناز احمدی
رتبه دوم: هدیه ولی اسکویی و مرجان دانشیان

بخش تی شرت
شایسته تقدیر: ملیکا آریا نسب
رتبه اول: عسل میکانیک
رتبه دوم: زهرا گلشنی منفرد
رتبه سوم : سعیده اصغری

شایان ذکر است نمایشگاه های هشتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش ۱۱ تا ۱۸ مرداد ماه جاری در گالری های بهار و نامی خانه هنرمندان ایران با رعایت پروتکل های بهداشتی از ساعت ۱۵ تا ۲۱ میزبان علاقه مندان خواهد بود.

هشتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر و با مشارکت اتحادیه پوشاک تهران و خانه هنرمندان ایران و همچنین با حمایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، معاونت فرهنگی وزارت علوم، کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، دانشگاه‌ها و دانشکده‌های هنری، ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز و به دبیری امین مختاری ۱۱ تا ۱۸ مرداد ماه۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

انتهای پیام 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.90.187.11 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Unknown تاریخ مشاهده: جمعه, 10 فروردین,1403