دوره دانشجو معلم قرآن؛ فرصتی برای توسعه معارف قرآنی دانشجویان

چهار شنبه, 02 تیر,1400

دوره دانشجو معلم قرآن؛ فرصتی برای توسعه معارف قرآنی دانشجویان

تربیت مربی آموزش قرآن کریم، گسترش و توسعه فرهنگ و معارف قرآنی در میان دانشجویان، شناسایی استعدادهای بالقوه قرآنی دانشجویان در سطح کشور، استفاده از روحیه پویا و شاداب جوانان دانشجو برای انتشار فرهنگ قرآنی در کشور و تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی به‌عنوان بالاترین سند فعالیت‌های قرآنی کشور از جمله اهداف دوره «دانشجو معلم قرآن» است.

ساجده اسعدی، یکی از دانشجویان گیلانی شرکت کننده در دوره دانشجو معلم قرآن در گفت وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به ارزیابی خود از مدت زمان این دوره، اظهار کرد: مدت زمان دوره خوب و سرفصل های ارائه شده متناسب با دوره بود.

وی با بیان اینکه مدرسین توانمندی در دوره حضور داشتند، تصریح کرد: این دوره دارای اثرگذاری عالی در حوزه های فردی و اجتماعی شرکت کنندگان است؛ البته زمان اجرای دوره می توانست کمتر باشد.

این دانشجو معلم قرآن، با اشاره به ضرورت آموزش و یادگیری قرآن در جامعه، گفت: حضور در چنین دوره هایی بسیار لازم است، زیرا می تواند انگیزه خوبی در جهت ارتقا و توسعه فردی ایجاد کند.

اسعدی، با ابراز علاقه‌مندی از حضور در دوره های آموزشی تکمیلی آینده، بیان کرد: از مدرسین می خواهم وقت کافی برای قرآن آموزان بگذارند و به سؤالات و شبهات آنان پاسخ دهند و جملات انگیزشی و کاربردی را به قرآن آموزان بگویند تا کیفیت برنامه های آموزشی افزایش پیدا کند.

مرتضی فلاح نیک بخش، یکی دیگر از دانشجو معلمان قرآنی استان گیلان نیز، با بیان اینکه مدت زمان دوره مذکور با توجه به سرفصل های دروس باید بیشتر باشد، تصریح کرد: خوشبختانه سرفصل های اراده شده متناسب با دوره بود و مدرسین توانایی در این دوره حضور داشتند که رضایتمندی را افزایش می دهد.

وی با اشاره به اثرگذاری بالای آموزه های دوره مذکور بر دانش و اطلاعات فردی و اجتماعی، یادآور شد: در مجموع حضور در دوره های آموزشی بر دانش و آگاهی افراد می افزاید و امیدوارم چنین دوره هایی ادامه داشته باشد.

این دانشجو معلم قرآن، با بیان اینکه شرکت در دوره مذکور توانسته موجب ارتقا و توسعه فردی و ایجاد انگیزه در بنده شود، گفت: تأثیر دوره های آموزشی بر ارتقای فردی غیر قابل انکار است و اینکه همچنان علاقه‌مند به شرکت در دوره های آتی هستم، نشان از ایجاد انگیزه در بنده است.

فلاح نیک بخش، برگزاری دوره های آموزشی در ساعات صبح را در بالا بردن کیفیت برنامه ها و افزایش یادگیری اثرگذار دانست و بیان کرد: از جهاددانشگاهی برای اهتمام در برگزار این دوره های آموزشی قدردانی می کنم.

الناز اقتداری، از دیگر دانشجویان گیلانی حاضر در دوره دانشجو معلم قرآن، مدت زمان فصیح خوانی را بسیار مناسب دانست و اظهار کرد: تنظیم زمان باعث بازدهی بالای دانشجو معلمان خواهد شد؛ البته دوره روش تدریس از لحاظ زمان و ارزیابی و عدم فواصل زمانی برای بنده کمی دشوار بود، زیرا کلاس ها پشت سر هم برگزار می شد، اما تدریس بی نظیر استاد مربوطه همه نواقص را پوشش داد؛ به ویژه کلاس آشنایی با علوم قرآنی و سبک زندگی بسیار عالی و کاربردی بود.

وی با اشاره به سرفصل های ارائه شده در این دوره، افزود: سرفصل ها کاملاً هماهنگ شده با دروس هر دوره بود؛ به گونه ای که مطالب پُربار و تأمل برانگیزی از سوی استاد آموزش داده می‌شد.

این دانشجو معلم قرآن، با بیان اینکه مدرسین دوره از لحاظ آموزش و اخلاق از سطح بسیار بالایی برخوردار بودند، گفت: تسلط، آگاهی، توانمندی، خردمندی، درک بالا، حسن خلق، قدرت بیان و پاسخگو بودن اساتید به دانشجویان زمینه ساز شکل گیری این دوره ارزشمند شد.

اقتداری، زمان بندی کلاس ها، مدیریت کلاس و دغدغه مندی نسبت به سؤالات دانشجویان را از دیگر شاخص‌های مثبت دوره آموزشی مذکور دانست و بیان کرد: این دوره ها اعم از فصیح خوانی و روان خوانی بستری را فراهم کرد که در حوزه فردی بتوانم از دریای بی کران قرآن و دروس قرآنی بهره مند شوم و علومی را کسب کنم که در زندگی تأثیرگذار است و بی تردید بازتاب آن را در حوزه اجتماعی هم خواهم دید.

وی زمان اجرای دوره را رضایت بخش دانست و ادامه داد: دروس دانشگاهی را طوری تنظیم کردم که لطمه ای به این دوره وارد نشود و خودم را با کلاس ها تطبیق دادم.

این دانشجو معلم قرآن، با اشاره به لزوم برگزاری چنین دوره هایی به‌ویژه برای دانشجویان، اضافه کرد: احساس نیاز به حضور در این دوره ها برای دانشجویان نه تنها احساس می شود، بلکه پیشنهاد می کنم دیگران هم به فراخور شرایط و موقعیت زمانی در این دوره ها شرکت کنند تا توانایی خود را بسنجند لذا به عموم مردم توصیه می کنم در چنین دوره هایی شرکت کنند تا قرآن با گوشت و خون آنان آمیخته شود و اثرگذاری صدچندان داشته باشد.

وی اثرگذاری این دوره در حوزه ارتقا و توسعه فردی را بیش از دروس دانشگاهی دانست و گفت: قرآن دریایی از علم و دانش هستی است که با تدبر صحیح و درست در قرآن به این دریا متصل می شویم لذا در یادگیری طرز بیان قرآنی، قواعد و تجوید، روان خوانی و شیوایی نکات تدبری نهفته است.

اقتداری، با ابراز علاقه‌مندی از تداوم این دوره های آموزشی در آینده، اظهار کرد: برای بالا بردن کیفیت برنامه های آموزشی، هم افزایی بیشتر دانشجویان با اساتید جهت ارائه کاربردی تر مطالب، ارتقای جنبه های بینشی و انگیزشی یادگیری قرآن و گسترش قرآن آموزان احساس می شود.

وی با بیان اینکه تاثیر قرآن و قرآن آموزی را در زندگی لمس خواهیم کرد، یادآور شد: اساتید این دوره الگوهای اخلاقی بنده در آینده خواهند بود.

گفتنی است، معاونت توسعه و ترویج سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با هدف افزایش فرهنگ قرآن آموزی در بین دانشجویان سراسر کشور و در راستای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی، دوره دانشجو معلم قرآن کریم را زیر نظر سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار می کند.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.221.41.214 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: جمعه, 31 فروردین,1403