تشکیل نخستین جلسه شورای سیاستگذاری سومین جشنواره عکس و فیلم و رسانه‌های دیجیتال دانشجویی جاذبه‌های گردشگری ایران

سه شنبه, 18 خرداد,1400

 تشکیل نخستین جلسه شورای سیاستگذاری سومین جشنواره عکس و فیلم و رسانه‌های دیجیتال دانشجویی جاذبه‌های گردشگری ایران

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA)، نخستین جلسه شورای سیاستگذاری سومین جشنواره عکس و فیلم دانشجویی جاذبه‌‎های گردشگری ایران روز دوشنبه مورخ 4 اسفند 1399 با حضور دکتر علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، دکتر عبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی صنایع، معادن وکشاورزی ایران، دکتر نعمت الله  فاضلی دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دکتر محمد  سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر علی فروغی صاحب‌نظر در حوزه آموزش عکاسی و کارآفرین در حوزه تجهیزات و لوازم عکاسی، دکتر مهنا نیک‌بین عضو هیئت علمی گروه مدیریت جهانگردی و هتلداری دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب و دکتر ابولقاسم رئیسی مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی برگزار شد.

در ابتدای این نشست رحیم یعقوب زاده رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران و دبیر جشنواره با ارائه شرح مختصری از روند اجرای جشنواره گفت: تمرکز این جشنواره در سه بخش عکس، فیلم و محتوای دیجیتال با هدف معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران از سوی دانشجویان، ترویج فرهنگ سفر و معرفی و تقدیر از دانشجویان خلاق و مستعد در زمینه‌های یادشده است که به شکلی خلاقانه، منتقدانه، هنرمندانه و مسئله‌محور موضوعات مربوط به گردشگری و میراث فرهنگی را در معرفی نمایش قرار می‌دهند.

وی افزود: جشنواره ملی عکس و فیلم دانشجویی تاکنون دو مرحله توسط مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران برگزار شده است که بخش اینفوگرافی و موشن‌گرافی نیز در سومین مرحله آن اضافه شده است.

دبیر جشنواره گفت: فراخوان این جشنواره در موضوعات گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و هنرهای سنتی اعلام شده است و لازم به ذکر است با توجه به تشابه موضوع صنایع دستی و هنرهای سنتی باید گفت، موضوع هنرهای سنتی بسیار فراگیرتر از صنایع دستی و میراث فرهنگی می‌باشد که میراث فرهنگی ملموس و ناملموس را شامل می شود.

یعقوب زاده افزود: این دوره از جشنواره در سطح ملی اطلاع رسانی شده است که با توجه به شیوع بیماری کرونا و محدود بودن سفر در سال جاری، آثاری که از ابتدای فروردین 98 تهیه شده است نیز شامل جشنواره می‌شود و یادآور شد تاکنون تعداد 93 اثر ارسال شده است که پیش بینی می شود بالای 1000 اثر به دبیرخانه ارسال گردد.

در ادامه دکتر علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره گفت: با توجه به شرایط حال حاضر و شیوع بیماری کرونا و آسیب پذیری گردشگری و همچنین مرتبط بودن برنامه های مرکز گردشگری با دانشگاه و دانشجویان و تعطیلی آن‌ها آنطور که باید مخاطبان دانشجویی نداشته ایم .

علیزاده افزود: براساس سیاستگذاری ما در جهت ایجاد نشاط و امید در روحیه دانشجویان، هدفمان رونق گردشگری نیز بوده است و با توجه به استمرار این شرایط تا سال آینده برآن شدیم تا با برنامه هایی که مرتبط با گردشگری هست و منوط به حضور دانشجو نیست، جاذبه های گردشگری را تبلیغ کنیم و سعی کردیم در این دوره حوزه رسانه را نیز همراه کرده و از ظرفیت واحدهای جهاددانشگاهی استفاده کنیم.

دکتر محمد سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی دیگر از اعضای شورای سیاستگذاری نیز، حذف محورهای سخت جشنواره همچون هنرهای سنتی یا صنایع دستی جهت افزایش کیفیت و کمیت جشنواره را پیشنهاد کرد.

وی با اشاره به محدودیت‌های موجود در شرایط کرونایی بیان کرد: از آنجائیکه عکس و فیلم بازنمایی از واقعیت‌های پیرامونمان است، آثار واصله در این دوران مبین روح زمان می باشد و می‌توان از این محدودیت به عنوان بخش ویژه استفاده کرد و درواقع در آینده این تصاویر انعکاس دهنده شرایط حال باشند.

در ادامه دکتر نعمت الله فاضلی دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به افزایش حضور دانشجویان غیر ایرانی از کشورهای همچون افغانستان، سوریه، لبنان و آسیای میانه در 8 سال اخیر، افزودن عنوان بین المللی به جشنواره را پیشنهاد کرد و گفت: می‌توان بخش ویژه‌ای برای دانشجویان غیرایرانی تعریف کرد و یا  با اعلام فراخوان به کشورهای آسیای میانه از آن‌ها دعوت نمود تا با نگاه غیرایرانی به آثار و جاذبه های گردشگری ایران در جشنواره شرکت کنند.

فاضلی همچنین افزود: با توجه به تقسیمات منطقه ای تنوع فرهنگی و دانشجویی را مبنا قرار دهیم و از دانشجویان بومی هر استان بخواهیم آثار متنوع استان خود را به تصویر بکشند.

وی همچنین جهت دادن بخشی از جشنواره به نگاه انتقادی به منظور حل معضلات پیش روی گردشگری و موضوع تخریب برخی از اماکن تاریخی را نیز پیشنهاد داد.

دکتر مهنا نیک بین عضو هیئت علمی گروه مدیریت جهانگردی و هتلداری دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب نیز با توجه به مطرح بودن کاریکاتوریست‌های ایرانی، افزودن بخش کاریکاتور به جشنواره را پیشنهاد داد و گفت: با افزودن این بخش می توان با نگاهی منتقدانه و جذاب به حوزه گردشگری نگاه کرد.

دکتر عبدالملکی  رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی صنایع، معادن وکشاورزی ایران، نیز با اشاره به برپایی نمایشگاه گردشگری اکسپو گفت: این نمایشگاه در دبی به مدت 6 ماه دایر می باشد که می توان از ظرفیت آن برای به نمایش گذاشتن آثار برگزیده استفاده کرد.

همچنین توجه به برندینگ و هویت بصری و ارائه لوح تقدیر به زبان انگلیسی از دیگر پیشنهادات ایشان بود.

دکتر  ابوالقاسم رئیسی مدرس دانشگاه، پژوهشگر حوزه رسانه و مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی افزودن بخش ویدئوپادکست به بخش های جشنواره، تقویت هیئت داوران و راه اندازی کمیته های مجزای جشنواره را نیز پیشنهاد داد.

در پایان دکتر علی فروغی صاحب‌نظر در حوزه آموزش عکاسی و کارآفرین در حوزه تجهیزات و لوازم عکاسی پیشنهاداتی همچون معرفی مناسب عکاسان برتر شرکت کننده در پایان جشنواره، ایجاد مکانیزم شفاف داوری، طراحی لوگوی ویژه جشنواره، ایجاد بخش ویژه شهدای رسانه و عکاسی و استفاده از پتانسیل داوران جشنواره جهت تقویت آن و دریافت آثار بیشتر را پیشنهاد کرد.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 54.175.59.242 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Unknown تاریخ مشاهده: جمعه, 10 فروردین,1403