نیم‌نگاه (هومن صدر)

یکشنبه, 09 خرداد,1400

نیم‌نگاه (هومن صدر)

هومن صدر
در سال 1345در حالی که تنها یازده سال سن داشت به واسطه شرکت در جلسات طراحی استاد جعفر پتگر به هنر علاق‌همند شد و یک سال بعد اثر سیاه قلمش در مسابقه بین دبیرستان‌های تهران برنده جایزه شد. در همین سن بصورت غیررسمی طراحی پوستر انجام می‌داد و ترجمه نشریات هواپیمایی ملی ایران را به عهده داشت. در همان سالها به کمک برادرش که دانشجوی دانشکده هنرهای زیبا بوده موفق می‌شود در کلاس‌های اساتیدی چون هوشنگ سیحون حاضر شود و در طول پنج سال با رشته‌هایی مثل معماری، عکاسی و فیلمسازی از نزدیک آشنا شود. صدر پس از فراغت از تحصیل تمرکزش را روی عکاسی و نقاشی متمرکز می‌کند و علاوه بر تهیه طراحی برای معماری داخلی در سال 61 تدریس در کلاس‌های دانشگاهی در زمینه پرتره و طبیعت بیجان را تجربه می‌کند. برگزاری یک نمایشگاه در فرهنگسرای نیاوران و شرکت در دوره‌هایی با موضوع روشهای چاپ عکاسی در انگلستان (همزمان با این دوره‌ها وی دو نمایشگاه آبرنگ در لندن برگزار می‌کند) باعث می‌شود فعالیت هومن صدر در زمینه عکاسی افزایش یابد. در همین راستا همکاری وی با سازمان میراث فرهنگی برای عکاسی از آثار تاریخی، کاخها و موزهها آغاز شد و حاصل آن برپایی نمایشگاه‌هایی در شانزده کشور اوپایی و آسیایی بوده است. در دهه هفتاد همکاری با سازمان محیط زیست باعث شد فعالیت این عکاس بر طبیعت، پوشش گیاهی و حیات وحش ایران متمرکز شود اگرچه در خلال این سالها وی در استودیو روشهای کپی‌برداری از آثار هنری را تدوین می‌کرده است.
کارنامه هومن صدر در طی پنجاه سال فعالیت هنری دارای طیف وسیعی از دستاوردها می‌باشد که در میان آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: عضو گروه مولفین و تهیه‌کنندگان دائره المعارف ایران، همکاری با موزه هنرهای معاصر، موزه ملی ایران، سازمان میراث فرهنگی، سازمان هواپیمایی ایران و دیگر سازمان‌های دولتی و خصوصی، عکاسی از آثار بسیاری از موزه‌های ایرانی و خارجی شامل کشورهای ایتالیا، یونان و اسکاتلند، عضو هیئت موسس انجمن عکاسان صنعتی تبلیغاتی، همکاری با صندوق جهانی حیاط وحش در سوئیس، رایزن فرهنگی ایران و اتریش، برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در ایران و دیگر کشورهای جهان، اولین ارائه کننده روش چاپ مستقیم از اسلاید موسوم به (Cibachrome) در ایران، برگزاری نمایشگاه برای معرفی هنر تجسمی مدرن ایران در کشورهای دیگر، طراحی آرم موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران، طراحی و اجرای کتاب (مشاهیر صنعت ایران) و دیگر فعالیت‌های مربوط به گرافیک و صنعت چاپ.

هومن صدر ماحصل فعالیت‌های خود در این سال‌ها را اینطور جمع بندی می‌کند: «در خلال این سالها آشنایی و همکاری من با بزرگانی مانند مسعود معصومی، نیکول فریدنی، اکبر عالمی، فرهود حقی، امیر کاشفی، عباس کیارستمی، محمد احصایی، ایران درودی و ناصر تقوایی بخش افتخارآمیز فعالیت حرفه ای من بوده است. در سالهای اخیر تمرکز من بیشتر متوجه طراحی گرافیک و ارائه آثار چاپی بوده است، نهایتا پس از حدود پنجاه سال فعالیت فرهنگی و هنری، پسانداز و اندوخته اصلی من صرفا نزدیکی و همکاری با کسانی بوده که هویت فرهنگی و ادبی کشورمان را پایه گزاری کردند و همچنین تجربه لمس و مطالعه آثار شامخ تاریخی و فرهنگی این مرز و بوم، از جام‌های طلای حسنلو و مارلیک تا درفش کاویانی، از قرآن‌های منحصر بفرد تا شاهنامه و خمسه نظامی و بسیاری آثار دیگر و از همه مهم‌تر دستخط حضرت علی علیه السلام.»

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.138.102.114 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: سه شنبه, 25 اردیبهشت,1403