آمادگی برای مصاحبه دکتری روان شناسی و مشاوره

دوشنبه, 03 خرداد,1400

آمادگی برای مصاحبه دکتری روان شناسی و مشاوره

در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ از ساعت ۱۷ در فضای سامانه امجد با حضور نزدیک به ۳۰ نفر، وبینار آمادگی برای مصاحبه دکتری روانشناسی و مشاوره برگزار گردید

جناب آقای فرزین باقری در ابتدای جلسه در رابطه با مدارک مورد نیاز برای مصاحبه دکتری (گواهی موقت و کارنامه کارشناسی و ارشد، انگیزه نامه، متن کامل پایان نامه ارشد و ..) نکاتی را مطرح نمود.
همچنین پیرامون چالش‌های مصاحبه مجازی و انلاین که بخاطر شیوع کووید-۱۹ ایجاد شد، مطالبی را بیان کرد مانند تهیه هدفون، وب کم، داشتن اینترنت پر سرعت و ...

برای رشته هایی که شیوه پذیرش آن ها به صورت آموزشی – پژوهشی است، نمره کل حاصل از 50 درصد نمره آزمون کتبی و 50 درصد نمره مصاحبه تشکیل می شود و در رشته هایی که شیوه پذیرش آن ها به صورت پژوهش محور است، 30 درصد از نمره کل را آزمون کتبی و 70درصد آن را نمره مصاحبه (امتیازات سوابق تحصیلی و طرحواره) شامل می شود. لذا به دلیل اهمیت بالای مصاحبه در پذیرش داوطلبان مقطع دکتری تصمیم به برگزاری این  کارگاه گرفتیم تا در آن تمامی اطلاعات لازم در رابطه با مصاحبه دکتری را در اختیار عزیزان داوطلب قرار دهیم.

زمان برگزاری مصاحبه دکتری سراسری 1400
با گذشت چند روز از انجام انتخاب رشته دکتری سراسری، نتایج این مرحله از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می شود. کارنامه انتخاب رشته کنندگان آزمون دکتری سال جاری در روز سه شنبه 28 اردیبهشت ماه 1400 از طریق سایت مذکور منتشر شده و در دسترس داوطلبان قرار گرفت. متقاضیانی که بر اساس این کارنامه جزء دعوت شدگان به مرحله ارزیابی و مصاحبه تخصصی این مقطع هستند، می توانند از روز چهارشنبه 29 اردیبهشت به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه ها و موسسات آموزشی مختلف مراجعه نموده و از زمانبندی و سایر جزئیات آزمون شفاهی دکتری مطلع شوند.

این دسته از داوطلبان جهت پرداخت هزینه مصاحبه دکتری 1400 به مبلغ 88 هزار تومان باید از تاریخ 28 اردیبهشت ماه لغایت 10 تیر ماه به لینک فعال اعلام نتایج در سایت sanjesh.org مراجعه نموده و سپس فرم بررسی صلاحیت عمومی آزمون دکتری 1400 را دریافت نمایند. بعد از این که فرم نام برده به دقت تکمیل گشت، لازم است کد رهگیری مربوطه را پرینت کرده و نزد خود حفظ کنید. توجه کنید در صورتی که فرم مذکور را تکمیل نکنید، از گزینش نهایی حذف خواهید شد.
پس از اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری، داوطلب با مشاهده کارنامه خود در می یابد که در کدام رشته ها و دانشگاه ها دعوت به مصاحبه شده است. داوطلبان می توانند در مصاحبه تمامی دانشگاه هایی که در آن ها دعوت شده اند، شرکت کنند؛ اما برای شرکت در آن ها ملزم به پرداخت هزینه مصاحبه دکتری مربوط به هر دانشگاه هستند. بدیهی است متقاضیانی که نسبت به تکمیل فرم بررسی صلاحیت‌های عمومی اقدام نکرده باشند از گزینش نهایی حذف خواهند شد.

پس از اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری دانشگاه های سراسری، لیست اسامی پذیرفته شدگان به واحدهای دانشگاهی مورد نظر جهت مصاحبه ارسال می شود.

بدیهی است در هنگام مصاحبه به صورت مجازی میزان تسلط شما به زبان انگلیسی رزومه کاری خود، پایان نامه و … مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

مدارک لازم جهت شرکت در مصاحبه دکتری به 2 دسته تقسیم می شوند؛ مدارک الزامی و مدارک امتیازی

مدارک الزامی همان طور که از عنوان آن ها پیداست، مدارکی هستند که سازمان سنجش یا دانشگاه مورد نظر آن ‌ها را برای انجام مصاحبه ضروری می ‌دانند و شرکت در مصاحبه بدون وجود حتی یکی از آن ها میسر نخواهد بود. که این مدارک عبارتند از:

اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه
فیش واریزی هزینه مصاحبه دکتری
مدراک تحصیلی مقاطع گذشته کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات دروس
کارنامه اولیه و کارنامه انتخاب رشته دکتری
توصیه نامه از سه تن از اساتید مقطع کارشناسی ارشد از جمله استاد راهنما
رزومه کامل تحصیلی و شغلی
مدرک زبان، گواهی سابقه عضویت در هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به صورت رسمی قطعی و  یا رسمی – آزمایشی مورد تایید بالاترین مقام مسئول
تذکز: آن دسته از متقاضیانی که مشغول به تحصیل در سال آخر مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه ای بوده و حداکثر تا تاریخ 31 شهریور ماه 1400 فارغ التحصیل می شوند لازم است گواهی تایید شده توسط دانشگاه محل اخذ مدرک تحصیلی خود را ارائه کنند.

شایان ذکر است با توجه به این که فارغ‌التحصیلان دوره روزانه گواهی موقت دریافت می‌کنند، بنابراین دانشگاه‌ های مقصد در این موارد، الزامی برای ارائه اصل دانش نامه و ریز نمرات تایید شده ندارند. نکته دیگر در ارتباط با دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد این است که در آزمون دکتری شرکت کرده اند می باشد؛ این داوطلبان هیچ ضرورتی برای ارائه مدرک مقطع کارشناسی ارشد در مصاحبه ندارند اما تا زمان ثبت‌ نام در مقطع دکتری در صورت پذیرش نهایی لازم است که مدرک تحصیلی خود را ارائه نمایند.

یکی از مدارک لازم برای شرکت در جلسه مصاحبه دکتری داشتن مدرک زبان است که بسته به نوع آن ها در دانشگاه های مختلف مورد پذیرش واقع می شوند.

در خصوص امتیاز دهی به مدرک زبان هیچ مدرکی بر دیگری ارجحیت ندارد. اما بدیهی است که در صورت بالاتر بودن نمره هر آزمون، امتیاز بیشتری به داوطلب تعلق خواهد گرفت. اعتبار هر مدرک زبان 2 سال است؛ اما با این وجود اگر مدرک زبانی با نمره بالا دارید که اعتبار آن به اتمام رسیده است، آن را در جلسه مصاحبه به همراه داشته باشید. چرا که نمره بالای آن می تواند مورد توجه اساتید قرار بگیرد. فراموش نکنید در جلسه مصاحبه بنا بر این است که شما توانایی های خود را ارائه کنید، نه ضعف های خود! لذا اگر مدرک زبانی دارید که نمره آن پایین تر از حدنصاب تعیین شده توسط هر دانشگاه است، اصلا آن را ارائه نکنید! چرا که در صورت ارائه این مدارک نه تنها نمره ای به آن تعلق نمی گیرد، بلکه ممکن است اثر منفی نیز داشته باشد؛ چراکه بیانگر ضعیف بودن سطح زبان شماست.
 به همراه داشتن برخی مدارک برای حضور در مصاحبه الزامی نیست، اما داشتن آن ‌ها برای کسب امتیاز و موفقیت در مصاحبه آزمون دکتری اثرگذار و بسیار حائز اهمیت است. که در ادامه مطلب به معرفی آن ها می پردازیم:

در جلسه مصاحبه دکتری سراسری طبق روال هر جلسه مصاحبه سوالات زیادی پیرامون موضوعات مختلف مطرح می شود که همین موضوع دلیل محکمی برای ایجاد نگرانی و استرس داوطلبان می باشد. ولی با آگاهی از شرایط جلسه مصاحبه و رعایت یکسری نکات به راحتی می توانید این مرحله را نیز همانند آزمون با موفقیت پشت سر بگذارید. لازم به ذکر است که سوالات مصاحبه دکتری سوالات مشخصی نبوده و قابل پیش بینی نخواهند بود ولی با توجه به تجربیات سال های گذشته می توان حدس زد که هر ساله یک سری سوالات متداول حول موضوعات مشابه مطرح خواهند شد.

در صورت برگزاری مصاحبه دکتری به صورت مجازی، نحوه برگزاری جلسه مصاحبه از طریق پایگاه های اطلاع رسانی هر دانشگاه و موسسات مجری، به داوطلبان اعلام می شود. اما به طور کل سوالات جلسه مصاحبه دکتری شامل چند دسته خواهند بود که در این قسمت به آنها می‌پردازیم.

مطمئنا اساتید از شما می‌خواهند خودتان را به انگلیسی معرفی کنید. در پاسخ به این سوال می بایست نام و نام خانوادگی خود را بیان کرده و سپس رشته و دانشگاه محل تحصیل خود را معرفی کنید و پس از آن یک شرح حال مختصر از مسیر تحصیلی خود را عنوان کنید.
بعضی از دانشگاه های سراسری یکسری سوالات علمی در رابطه با پایان نامه دانشجو مطرح می کنند. البته این به معنی پرسش سوالات علمی سطح بالا نیست؛ اما چیزی که در این جا اهمیت دارد قدرت تحلیل داوطلب در رابطه با موضوعات علمی خصوصا موضوع پایان نامه تحقیقاتی خود می باشد.
در ادامه سوالات دیگری در رابطه با پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد، طرح های تحقیقاتی، پروژه های انجام شده و حتی در دست انجام و عنوان مد نظر برای رساله دکتری بیان خواهند شد که پاسخ به این سوالات تاثیر به سزایی در پذیرش شما خواهد داشت. لازم به ذکر است که اگر پایان نامه شما با رشته تحصیلی تان در مقطع کارشناسی ارشد مرتبط نباشند به طور قطع دلیل این بی ارتباطی از شما پرسش خواهد شد؛ لذا لازم است پاسخ های مناسبی را در این رابطه از قبل آماده کنید.
دسته دیگر پرسش ها در مورد رزومه تحصیلی و شغلی شما خواهد بود. بنابراین داشتن یک رزومه قوی می تواند موثر واقع شود. فراموش نکنید که اشتغال به کار غیر مرتبط و یا ساعت کاری بالای داوطلبان تاثیر منفی در نتیجه نهایی خواهد گذاشت.
برای توفیق در جلسه مصاحبه توصیه می کنم با ظاهری آراسته و مرتب در جلسه مصاحبه حضور یابید. هنگام برخورد با اساتید با اعتماد به نفس کامل احوال پرسی کنید، لبخند را فراموش نکنید و از برقراری ارتباط چشمی نیز غافل نشوید. هنگام پاسخ به سوالات از شتاب زدگی بپرهیزید و سعی کنید در کمال آرامش و اعتماد به نفس به پرسش ها پاسخ دهید. ضمنا سعی کنید در جواب سوالات اساتید پاسخ های کوتاه، مختصر و مفید ارائه دهید و از دادن پاسخ های طولانی و اغراق آمیز پرهیز کنید.

اکیدا توصیه می شود اگر پاسخ سوالی را نمی دانید به جای حاشیه رفتن با صداقت بگویید که حضور ذهن ندارید. چرا که پاسخ اشتباه و اغراق آمیز شما تاثیر منفی در ذهن اساتید باقی خواهد گذاشت.
متقاضیانی که انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 1400 را انجام داده اند، جهت اطلاع از نحوه انجام مصاحبه و باقی مراحل گزینش می بایست به سایت دانشگاه محل پذیرش مراجعه نمایند.

متقاضیانی که قصد شرکت در  مصاحبه آزمون دکتری را دارند، می بایست در روز سه شنبه 29 اردیبهشت ماه به سایت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که حدنصاب لازم در آن ها را کسب کرده اند، مراجعه نموده و از زمان و محل مصاحبه مطلع شوند.

آزمون کتبی به میزان 50 درصد در شیوه آموزشی - پژوهشی و به میزان 30 درصد در شیوه پژوهش محور  در  پذیرش داوطلب موثر می باشد.

در انتها نیز فرصتی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت تا پرسش و پاسخی داشته باشند و  بهترین استفاده را از فرصت باقی مانده تا مصاحبه دکتری ببرند.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.149.24.159 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: شنبه, 01 اردیبهشت,1403