نیم نگاه (فرهود حقی)

یکشنبه, 02 خرداد,1400

نیم نگاه (فرهود حقی)

فرهود حقی

در سال ١٣٣٥ درشهر مسجدسليمان متولد شد و عكاسى را از سن ١٤ سالگى آغاز كرد. یک سال پس از عزیمت به آمریکا، درسال ١٣٥٥در انستيتو علوم و هنر عكاسى بروكس واقع در شهر سانتاباربارا ايالت كاليفرنيا پذيرفته شد – که در رابطه تکنیکی با کمپانی کداک بوده و به لحاظ رعایت اصول تکنیکی بسیار سختگیرانه عمل می­کرده است –  و عكاسى حرفه اى را با دو گرايش فوتوژورناليزم و فيلمسازى با احراز درجه ممتاز باموفقيت به پايان رساند و در تابستان ١٣٥٩ به ايران بازگشت.

حقی در اواخر زمستان ١٣٦٢ در سازمان برنامه و بودجه در مركز سنجش از دور ايران مشغول به كار می­شود و به مدت چهار سال در واحدی به کار تولید تصویر از اطلاعات ماهواره­ای برای منابع زمینی میپردازد. علاقه مندى به مباحث فنى در امور صنعتى و عكاسى و پشتوانه فنى بدست آمده درسازمان برنامه و بودجه درطى پنج سال همكارى با مركزسنجش از دور ايران و شرايط كار در آن برهه، به تدريج موجب گرايش وى به عكاسى در استوديو و فضاهاى صنعتى و معمارى گرديد و در اواسط دهه شصت با تأسيس استوديو شخصى خود با نام (دارژان) و عكسبردارى از پروژه هاى عمدتا صنعتى وارد شاخه عكاسى صنعتى و تبليغاتى شد.

در اواخر دهه شصت و پايان يافتن جنگ و آغاز دهه هفتاد و دوران سازندگى صنايع ايران، همزمان دوران فعاليت حرفه اى وى بشكل بسيار جدى ترى سرعت گرفت.

از آن دوران و درطى سى و پنج سال گذشته، حافظه تاريخى عكاسى ايران، فرهود حقى را به عنوان فوتوژورناليست و عكاس مستند اجتماعى به ‌درستى به‌خاطر نمى‌آورد و يادگار عكاسى آن دوران حقى در آمريكا كتابى با عنوان  Rejects(مطرودين) است كه توسط انجمن سينماى جوانان ايران در سال ١٣٦٧ با هدف آشنايي با عكاسى مستند و آموزش و توسعه آن به‌چاپ رسيد.تنها نمايشگاه انفرادى فرهود حقى با عنوان: «نقطه‌ی اشتعال» در ٢٥ مرداد ١٣٨٦ در گالرى خارک برگزار شد .

فرهود حقى افزون برفعاليت در زمينه عكاسى صنعتى و تبليغاتى، در مراكز معتبر دانشگاهى كشور مانند دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه هنر و دانشكده خبر به تدريس پرداخته است و به عنوان عضو هيئت علمى با گروه عكاسى دانشكده هنرهاى زيباى دانشگاه تهران همكارى داشته است.

تلاش و همكارى او با جمعى از عكاسان و پيشگامان عكاسى صنعتى و تبليغاتى كه از دهه هفتاد با هدف تشكيل انجمن عكاسان تبليغاتى، صنعتى و معمارى ايران اغاز شده بود در سال ١٣٨٣ با تشكيل هيئت مؤسس و تدوين اساسنامه به نتيجه رسید و اين انجمن با پشتيبانى اداره تبليغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى و همكارى و همراهى عده اى از عكاسان فعال در اين زمينه تشكيل و با برگزارى نمايشگاهى از آثار عكاسان صنعتى و تبليغاتى درمهرماه ١٣٨٣ درفرهنگسراى نياوران فعاليت خود را اغاز كرد .

از سال ١٣٦٥تا ١٣٩٠، درطى يك دوره ٢٥ ساله عمده فعاليت هاى فرهود حقى در سايت ها و كارخانه هاى صنعتى كشور بوده است. اين دوره با عكاسى از صنايع گوناگونى كه در جنگ آسيب ديده بودند در دهه شصت آغاز و با بازسازى هاى دهه هفتاد ادامه يافت. از زمره كارفرمايان وى از گذشته تا امروز ميتوان به صنايع زير اشاره كرد:

صنايع نفت وگاز و پتروشيمى ، صنايع فولاد كشور ، صنايع خودروسازى ، صنايع حمل ونقل ، صنايع كشاورزى و تبديلى و موادغذايي ، صنعت سد و سدسازى وهيدروالكتريك ، صنايع الكتريك و الكترونيك ، صنعت ساختمان و راهسازى ، صنايع دام و طيور كشور ، صنايع لاستيك و رابر هاى صنعتى ، معدن و معدنكارى ، صنايع نساجى و رنگرزى ، صنايع داروسازى ، برق و نيرو و خطوط انتقال ، صنايع رنگ و پوشش هاى صنعتى.

(با تشکر از دکتر محمد مهدی رحیمیان که در تهیه­ی این متن یاری رسان ما بودند.)

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.17.81.109 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: سه شنبه, 25 اردیبهشت,1403