دریچه (شراد هاکسر)

سه شنبه, 28 اردیبهشت,1400

دریچه (شراد هاکسر)

شراد هاکسر را باید یکی از جسورترین و در عین حال خلاق‌ترین عکاسان تبلیغاتی حال حاضر دنیا دانست. این عکاس هندی از جمله معدود افرادی است که در آثارش به مقوله‌ای مثل (ضد تبلیغ) می‌پردازد و عکس‌هایی پر از کنایه خلق می‌کند. یکی از مناقشه‌برانگیزترین مجموعه‌های او شامل عکس‌هایی می‌شود که در آن هاکسر برخی از بزرگ‌ترین برندهای جهان را به چالش می‌کشد؛ عکس وی برای برند کوکاکولا موجب اعتراض بسیاری از فعالان محیط زیست می‌شود، وی در این عکس ظرف‌های خالی منتظر در صف آب را نشان می‌دهد و روی دیوار پشت این ظرف‌ها شعار کوکاکولا را نمایش می‌دهد: کوکاکولا بنوشید!

اعتراض فعالان محیط زیست به این دلیل بود که کمپانی‌های بزرگ ساخت نوشابه خود یکی از عوامل اصلی مصرف شدید آب آشامیدنی هستند. نکته‌ی جالب اینجاست که هاکسر بدون اجازه‌ی کمپانی کوکاکولا اقدام به ساخت این اثر کرده و بعد از شروع اعتراضات علیه این تصویر حتی خود برند کوکاکولا هم قصد شکایت از او را داشته است. عکس دیگر هاکسر درمورد کمپانی نایک هم باعث شد این برند آمریکایی اخطاریه‌ای جدی به وکیل او ابلاغ کند.

وی از جمله اولین عکاسان هندی است که به صورت جدی سعی در ترویج عکاسی دیجیتال در این کشور داشته است و همواره از فرهنگ و ویژگی‌های خاص کشورش در آثارش استفاده می‌کند. هاکسر تاکنون با برندهای مختلفی از سراسر دنیا همکاری داشته است و معتقد است کار کردن با مشتریان محدودتر ولی حرفه‌ای  یکی از مهمترین عوامل برای رشد خلاقیت یک عکاس است. وی در سال 2009 وبسایت one eyeland را تاسیس کرده است که محلی برای بارگذاری عکس‌های خلاقانه‌ی عکاسان کل جهان است.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.224.62.25 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: سه شنبه, 25 اردیبهشت,1403