نیم نگاه (رضانور بختیار)

یکشنبه, 26 اردیبهشت,1400

نیم نگاه (رضانور بختیار)

رضانور بختیار

 در دی ماه سال 1320در شهر اصفهان به دنیا آمد. پس از گرفتن دیپلم از دبیرستان سعدی جهت ادامه تحصیل در رشته­ عکاسی در اردیبهشت به انگلستان سفر می­کند. ابتدا دو سال در مدرسه هنری ناتینگهام دروس پایه را می ­خواند و سپس به “کالج چاپ و هنرهای گرافیک لندن” می ­رود، در آنجا پس از گذراندن دروس پایه­ی عکاسی گرایش عکاسی مد و تبلیغات را انتخاب می کند و در سال 1345پس از اتمام تحصیلات در رشته  عکاسی و گذراندن دوره های کارآموزی نزد پینتو(Pinto) – عکاس معروف اتومبیل – و همچنین گذراندن دوره ای در استودیو جان فرنچ (John French) و عکاسی برای مجله­ هایی مثل وگ و هارپر بازار به ایران باز می گردد. به دلیل وضع اقتصادی حاکم (انقلاب صنعتی که در ایران بوجود آمده بود) به فعالیت های مختلف عکاسی از جمله همکاری با شرکت فاکوپا (متعلق به فرهاد هرمزی) برای طرح مبارزه با بی سوادی (پ۷)، همکاری در آتلیه ریجنسی (به همراه فرید سینمایی و دو نفر دیگر به عنوان سرمایه گذار)، استودیو 2000 (شخصی)، همکاری با گروه 42 (به همراه فرشید مثقالی، عباس کیارستمی ومرتضی ممیز)، روزنامه اطلاعات (آموزش عکاسی به عکاسان آماتور و تجهیز لابراتوار عكاسی)، مسئول بخش سمعی و بصری شرکت گرومن – صنایع هواپیمایی ایران – و عکاسی هوایی با دوربین 35 میلی متری برای احداث خط لوله گاز ، عکاسی از اتومبیل های جیپ، آریا ، شاهین، پیکان، رنو و … پرداخت. در این مدت به سفارش بختیار یک ست کامل فلاش الکترونیک بوئنز (Bowens)، دوربین سینار و هاسلبلاد، آگراندیسور رنگی که می توانست فیلم 5×4 اینچ را چاپ کند، دستگاه ظهور اسلاید رول و 5×4 اینچ را از انگلستان به تهران آورده می شود.

بختیار اولین عکاسی است که در ایران به کمک فلاش الکترونیک از محصولات شرکت ایران ناسیونال (پیکان) در داخل استودیو عکاسی کرده است. وی در مورد اولین سال­های ورودش به ایران می­گوید: «شرایط خیلی خوب بود. با خودم نمونه کار آورده بودم و به شرکت فاکوپا رفتم. وقتی عکس­هایم را دیدند همان روز به من کار دادند. این شرکت هم مانند آژانس­های تبلیغاتی خارجی خودشان طراح داشتند و من کار عکاسی را انجام می ­دادم. برای هفته­ اول ۴۰۰۰ تومان به من حقوق دادند، در آن سال سکه­ی طلا ۶۱ تومان بود!»

بختیار از سال ۱۳۶۲ نیز شروع به تدریس عکاسی در دانشگاه و موسسات مختلف کرده است و دو کتاب عکس درباره اصفهان و چندین کتاب تالیفی و ترجمه در زمینه­ی عکاسی هم منتشر کرده است.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.116.87.196 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: سه شنبه, 25 اردیبهشت,1403