نگاهی به وضعیت تولید فیلم های مستند، صنعتی و فناوری، و مستندسازی فعالیت ها و طرح های سازمانی

سه شنبه, 21 اردیبهشت,1400

نگاهی به وضعیت تولید فیلم های مستند، صنعتی و فناوری، و مستندسازی فعالیت ها و طرح های سازمانی

دبیر ششمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) گفت: با تاسف باید اعلام کنیم در زمینه تولید آثار سینمایی مستند صنعتی و فناوری، متناسب با رشد بودجه‌ها و امکانات و تجهیزات، پیشرفت چشمگیری نداشته‌ایم و در گذشته فیلم‌های ماندگار و تاثیر گذار بیشتری در صنعت کشور تولید می شده و امروز خبری از آن فیلم‌ها نیست.

به گزارش ایسنا، بهزاد رشیدی به بهانه اعلام خبر سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تصویب طرح مستندنگاری دستگاه‌های اجرایی از طرح‌های بزرگ و پروژه های مهم در هیئت وزیران با اشاره به فیلم‌هایی همچون «موج، مرجان و خارا» و «پیکان» بیان کرد: از گذشته در صنایع نفت، سد سازی، خودروسازی، فولاد، معدن، پتروشیمی و... فیلم ها و مستندهای با کیفیت و ماندگاری تولید می شده و اینطور بوده که مدیران آن سازمان ها و صنایع، نسبت به ساخت مستند های درجه یک و حمایت از مستندسازان اهمیت کافی می‌داده‌ و اغلب از بهترین مستندسازان کشور برای کار دعوت می کردند و این همکاری‌ها معمولا به تولید آثاری با کیفیت و بی بدیل منجر می‌شد، اما امروز که هم تعداد مستندسازان زیاد شده، هم تجربه های فردی و سازمانی بیشتر شده، هم مبالغ بودجه نسبت به گذشته بیشترشده و هم تجهیزات مستندسازی پیشرفته در اختیار هست، متاسفانه از فیلم های تأثیر گذار و ماندگار سازمانی و صنعتی خبری نیست!

او افزود: امروزه صنعتگر یا مدیر صنعتی، متناسب با نیاز خود تصمیم به تولید اثری می‌گیرد، ولی الزاما برای این کار به سراغ مستندسازان حرفه‌ای نمی‌رود و معمولا به افرادی که اطراف خودش می‌بیند، رجوع می‌کند و یا از مشاورانی نظر می خواهد که لزوما متخصص و صادق نیستند و در نهایت در این فضا که صنعت و هنر از هم دورند، آثار سطح پایینی تولید می‌شود. از طرفی تلویزیون تولیداتی که سطح کیفی خوبی ندارند را پخش نمی‌کند. و یا برای پخش آنها هزینه گزاف طلب می‌کند. در صورتیکه اگر اثر خوبی تولید شده باشد و به جنبه‌های هنری و دراماتیک در آن توجه شده باشد، حتی اگر تبلیغاتی هم باشد، تلویزیون تمایل بیشتری به پخش آن دارد و از آن استقبال می‌کند.

 

ادامه این گفت‌و‌گو را در پایگاه خبری ایسنا مطالعه کنید: https://www.isna.ir/news/1400021912658

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.139.80.15 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: سه شنبه, 25 اردیبهشت,1403