نیم نگاه (مسعود معصومی)

چهار شنبه, 08 اردیبهشت,1400

 نیم نگاه (مسعود معصومی)

مسعود معصومی

 

در سال ۱۳۱۶ متولد شد و برای تحصیل در رشته­ ی فتوژورنالیسم از سال­ ۱۳۳۴تا ۱۳۴۸به اروپا می ­رود و در مدرسه­ ی عکاسی زیگمانتل در مونیخ آلمان مشغول تحصیل می­ شود، وی در مورد تحصیل در این مدرسه می­گوید: «در امتحان ورودی مدرسه عالی عکاسی مونیخ شرکت کردم. خوشبختانه این مدرسه مجانی بود و خرج اضافی تحصیل نداشت، ولی این مدرسه شدیدا به سبک آلمان قدیم اداره می­شد، یعنی هشت صبح و چهار بعدازظهر دفتر حضور غیاب داشت و باید در طول دو سال با آموختن تئوری کامل عکاسی و انجام روزانه تکالیف رشته ­ی عکاسی مورد نظر خود را انتخاب می­کردم و بعد از یک سال مجددا به مدرسه برگشته و آن رشته­ ی تخصصی را می­ خواندم و با انجام پایان­ نامه ­ای بسیار مشکل مدرک را می­ گرفتم.» معصومی یک سال بعد از فارغ ­التحصیل شدن به ایران برمی­گردد ولی به دلیل عدم آزادی مطبوعات به عکاسی خبری مشغول نمی­ شود. وی تنها با یک دوربین تخت فانوسی۵در۷ اینچ و چهار فلاش الکترونیک کار خود را در تهران آغاز می­ کند و در ابتدا در خانه­ ی خودش شروع به عکاسی تبلیغاتی می­ کند و از شرکت­ هایی مثل (کاسپین) و (زیبا) سفارش می­ گیرد. با به کارگیری دوربین سینار دستی و با فیلم ۴در۵ اینچ در پرواز با هلی­کوپتر عکاسی هوایی را در سال­ های اواخر دهه ­ی چهل تجربه می­ کند. در آن سال­ ها معصومی بازدید هیئت­ های دولتی از شهرهای کرمان، هرمزگان، بندرعباس و تاسیسات نیروی دریایی را با بهره­ گیری از هلی­کوپترهای اچ.آر نیروی دریایی عکاسی می­ کند.

مرحوم معصومی در سال ۱۳۷۹ استودیوی لورکا را با کمک نادر سماواتی و علی­اصغر دانشپور احداث می ­کند. این استودیو به گونه ­ای طراحی می­ شود که در آن از انواع اتوموبیل هم بتوان عکاسی کرد و همچنین در طی چندین سال عکاسی از آثار باستانی ایران و اشیاء موزه ­هایی مثل خوی و آبادان به این استودیو سپرده می­ شود. در طی سال­ ها عکاسی استودیوی لورکا حجم بزرگی از عکس ­های فنی و عنری ایران را تولید می­ کند و همچنین چهره ­هایی حرفه ­ای مانند سعید بهروزی، محمد حکاک، حمید شاهرخ، جواد کیان، نادر سماواتی و اصغر دانش­پور از این استودیو کسب تجربه می­کنند.

مرحوم معصومی جزء اولین اشخاصی بود که واحدهای درسی رشته ­ی عکاسی را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تنظیم و تدوین کرد و همچنین برای آموزش فتوژورنالیسم و روابط عمومی به تدریس در مدرسه عالی مطبوعات (که بعدها دانشکده علوم ارتباطات، و هم اکنون دانشگاه علامه طباطبایی نام گرفته است)، پرداخت. علاوه بر آن در دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده صدا و سیما، دانشگاه تهران، دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد در زمینه­ های مختلف عکاسی خبری، معماری، صنعتی و تبلیغاتی به تدریس پرداخته است. سابقه ی تدریس دانشگاهی او به بیش از ۲۰ سال می­رسد و می­توان گفت شاگردان بی‌شماری در زمینه ­های مختلف تربیت کرده است.

مسعود معصومی از سال ۸۷ به طاهرگوراب، روستایی از توابع شهرستان صومعه‌سرا در استان گیلان عزیمت کرد. در آنجا علاوه بر تاسیس یک استودیوی حرفه‌ای عکاسی تبلیغاتی به عکاسی طبیعت هم می‌پرداخت. علاقه و اشتیاق وی به آموزش موجب شد تا در طاهرگوراب کلاس‌ عکاسی برگزار کند. همچنین با کمک پسرش نیما هر از گاهی مطالب آموزشی در وبلاگی با عنوان فتو الفبا منتشر می‌کرد.

این عکاس پیشکوست ایرانی که جزء بنیان­گذاران انجمن عکاسان ایران و انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی است سرانجام در شامگاه پنج‌شنبه ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۵ در بیمارستان گلسار رشت درگذشت. 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.117.170.190 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: چهار شنبه, 26 اردیبهشت,1403