قرآنیان فارس به کمپین روز جهانی قرآن پیوستند / تجلیل از پیشکسوتان

یکشنبه, 24 اسفند,1399

قرآنیان فارس به کمپین روز جهانی قرآن پیوستند / تجلیل از پیشکسوتان

به گزارش ایکنا از فارس، برای نخستین بار در کشور، مراسم بزرگداشت روز جهانی قرآن در لبیک به کمپین جهانی حرم مطهر امام حسین(ع) برای بزرگداشت این‌ روز و همگام با قرآنیان جهان اسلام امروز۲۱ اسفندماه در سالروز بعثت نبی مکرم اسلام(ص) با حضور جمعی از جامعه قرآنی استان فارس در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد.

این کمپین نورانی برای نخستین بار در اسفندماه سال گذشته توسط حرم مطهر امام حسین(ع) به راه افتاد و بعد از آن قاریان ۱۴ کشور جهان اسلام از قبیل عراق، مصر، جمهوری اسلامی ایران، سوریه، بحرین، لبنان، عربستان، افغانستان، مالی، نیجریه، اندونزی، کویت، بورکینافاسو و یمن  به این کمپین پیوستند.

همچنین اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشورمان نظیر مهدی دغاغله، کریم منصوری، عبدالرسول عبایی، احمد ابوالقاسمی، قاسم مقدمی، سیدجواد حسینی، غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی، مسعود عنایتی‌مقدم و ... به کمپین روز جهانی قرآن حرم مطهر امام حسین(ع) پیوستند.

مراسم بزرگداشت روز جهانی قرآن در استان فارس که در قالب آن قرآنیان این استان نیز به کمپین جهانی روز قرآن پیوستند با همکاری مشترک نهادها و سازمان‌هایی نظیر جهاددانشگاهی فارس، اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس، خبرگزاری ایکنا شعبه فارس، حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، سازمان بسیج هنرمندان فارس، سازمان فضای مجازی سپاه فجر و نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس برگزار شد و در حاشیه آن نیز جمعی از هنرمندان خوشنویس برجسته استان فارس به بداهه‌نگاری آیات وحی پرداختند.

مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارس و رئیس خبرگزاری‌های ایکنا، ایسنا و سینا این استان در این مراسم ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز بعثت ‍پیامبر خوبی‌ها(ص)، قرآن را سند جاودانگی بعثت پیامبر(ص) توصیف کرد و گفت: در چنین روزی نخستین آیه‌های کلام وحی بر قلب نازنین پیامبر(ص) نازل شد.

وی با بیان اینکه قرآن کتاب دین، زندگی، آیین و کتاب کمال بشریت است، گفت: امروز در کشور اسلامی ما نگاه و عمل به قرآن و ترویج آن از اولویت‌هایی است که همه مسئولان و دوستداران و علاقه‌مندان به قرآن باید بدان بپردازند.

بابایی به سبقه تشکیل جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: جهاددانشگاهی در سال ۵۹ به فرمان امام راحل و با هدف ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی تأسیس شد و طی این سال‌ها در حوزه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، قرآنی، پژوهشی و غیره اقدامات فاخری را انجام داده است.

افتخار جهاددانشگاهی توجه به قرآن است

رئیس جهاددانشگاهی فارس یکی از افتخارات این نهاد را فعالیت در حوزه‌های فرهنگی، انقلابی و قرآنی دانست و گفت: به‌منظور ترویج فرهنگ قرآن و سبک زندگی اسلامی در جامعه خبرگزاری ایکنا توسط این نهاد انقلابی راه‌اندازی شد که اخبار آن به‌عنوان نخستین رسانه قرآنی جهان اسلام به ۱۹ زبان زنده دنیا ترجمه می‌شود.

بابایی در ادامه سخنان خود یکی از برنامه‌های فرهنگی و قرآنی جهاددانشگاهی را برپایی جشنواره ملی هنر و قرآن با عنوان «شهود قدسی» برشمرد و گفت:  این جشنواره به‌صورت سالانه ویژه دانشجویان سراسر کشور به‌همت جهاددانشگاهی فارس برگزار می‌شود که امسال پنجمین دوره آن را با مشارکت نهادهای مختلف برگزار خواهیم کرد.

جزئیات اجرای جشنواره ملی «شهود قدسی ۵»

وی با بیان اینکه فراخوان این جشنواره از امروز آغاز شده است، گفت: امسال نسبت به سال‌های گذشته رشد ۵۰ درصدی در بحث همکاری و همیاران این جشنواره داشته‌ایم و دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی برای اجرای این جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند که جای تقدیر دارد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس با یادآوری این نکته که به دلیل شیوع کرونا تلاش شده است تا این جشنواره در بستر فضای مجازی اجرا شود، گفت: این جشنواره در سه رشته پوستر، تصویرسازی و لوگوتایپ و با موضوعاتی پیشنهادی نظیر شواهد و مصادیق قرآنی مرتبط با بیانیه گام دوم انقلاب، آیات امر به احسان و کمک به نیازمندان، آیات مربوط به عدالت، آیات مربوط به امر به معروف و نهی از منکر، آیات مربوط به نماز، تصویرسازی قصه‌های قرآنی، آیات مربوط به جهاد و طراحی لوگوتایپ برای اسامی سوره‌ها و سوگندهای قرآنی برگزار خواهد شد.

وی آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره را ۳۱ خردادماه سال ۱۴۰۰ اعلام و ابراز امیدواری کرد که مرحله داوری این جشنواره در تابستان سال آینده انجام شود.

محمدحسین اسلامی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس هم در این مراسم به تشکیل شورای قرآن و عترت این استان اشاره کرد و گفت: این شورا به دستور نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس تشکیل شده است و مسئولیت بخش قرآنی را به عهده بنده گذاشته‌اند و اولویت ما هم در آن استفاده از ظرفیت پیشکسوتان قرآنی است.

وی با بیان اینکه متأسفانه از ظرفیت پیشکسوتان و بزرگانی قرآنی استان غفلت کرده‌ایم و باید این مسئله را جبران کنیم، گفت: باید از تجربیات بزرگانی استان فارس که در این عرصه فعالیت داشته و دارند استفاده کرده و نظرات و تجربیات آنان را به نسل جوان انتقال دهیم و به یاری خدا یکی از اولویت‌های اصلی ما در شورای قرآن و عترت استان فارس نیز همین توجه ویژه به اساتید و بزرگان و پیشکسوتان قرآنی استان است.

اسلامی همچنین به ظرفیت‌های جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: جامعه قرآنی از ظرفیت‌های خوب و مناسب جهادددانشگاهی به‌خوبی استفاده نکرده است لذا یکی از اولویت‌هایی هم که باید دنبال کنیم این است که از ظرفیت خوب جهاددانشگاهی و همچنین ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها برای پیشبرد اهداف قرآن در جامعه استفاده کنیم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های کشور به ظرفیت‌های قرآنی استان فارس اشاره کرد و گفت: بحمد الهی استان فارس استان بسیار خوبی است و در مسائل قرآنی حرف برای گفتن زیاد داریم و بزرگان قرآنی زیادی داشته و داریم که باید به آن‌ها توجه کنیم و اگر چنین کاری انجام ندهیم ممکن است در آینده افسوس آن را بخوریم.

ضرورت استفاده از ظرفیت پیشکسوتان قرآنی

وی به بیانات آیت‌الله دژکام در خصوص اینکه سال ۱۴۰۰ باید سال قرآن و عترت در استان فارس باشد، اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم چنین چیزی را عملیاتی کنیم راهی جز استفاده از تجربیات و ظرفیت پ‍یشکسوتان و بزرگانی قرآنی استان نداریم لذا از همه آن‌ها درخواست همکاری و کمک داریم.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس گفت: امروز به نمایندگی و به‌صورت نمادین از ۵ نفر از پیشکسوتان قرآنی استان تجلیل خواهیم کرد اما به یاری خدا تلاش می‌کنیم تا برنامه تجلیل از پیشکسوتان قرآنی را ادامه دهیم.

غلامرضا محسنی، هم یکی از پیشکسوتان قرآنی استان فارس در این مراسم گفت: در حضور قرآن هیچ‌گونه صحبتی از خود نمی‌‌توانیم داشته باشیم اما هر کسی می‌تواند به اندازه استطاعت و علم و معرفت خود از قرآن بهره ببرد.

وی با تأکید بر اینکه هرچقدر به قرآن متمسک شویم قطعاً سرنوشت بهتری خواهیم داشت، گفت: هرچیزی که در این دنیا توسط انسان ساخته می‌شود دارای یک دفترچه راهنماست اما سئوال اینجاست آیا انسان با این عظمت می‌تواند بدون دفترچه راهنما باشد و امکان دارد که خداوند هیچ‌گونه راهنمایی برای انسان قرار نداده باشد.

محسنی ادامه داد: قرآن کریم در حقیقت همان دفترچه راهنمایی است که انسان‌ها برای دستیابی به کمال و استفاده از تمام ظرفیت‌ها و استعدادهای خود برای طریق بدان نیازمند هستند.

یادآور می‌شود، پایان‌بخش این مراسم به تجلیل از ۵ نفر از پیشکسوتان قرآنی به نام‌های استاد محمدعلی ذاکری، استاد غلامرضا محسنی، استاد کاظم حاجی‌زاده، استاد علی‌اکبر ظفرآبادی و استاد جمال زارع اختصاص داشت و در پایان نیز از پوستر پنجمین دوره جشنواره ملی «شهود قدسی» جهاد دانشگاهی فارس با حضور این اساتید و پیشکسوتان رونمایی شد.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 35.170.64.185 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Unknown تاریخ مشاهده: جمعه, 10 فروردین,1403