دانشگاهها باید سیاست گذاری و راهبری را برعهده بگیرند
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین معتقد است که باید برنامهریزی و اجرای کارهای فرهنگی را به خود دانشجویان واگذار کنیم و دانشگاهها فقط باید سیاست گذاری و راهبری امور را بر عهده داشته باشند. نقشه مهندسی فرهنگی کشور و سند دانشگاه اسلامی به عنوان اسناد بالادستی، چارچوب کلی حرکت نظام علمی و فرهنگی در دانشگاهها را ترسیم کردهاند. این اسناد با هدف تقویت هویت اسلامی-ایرانی، ارتقای فرهنگ و پاسخگویی به نیازهای روز دانشجویان تدوین شدهاند و مبنای سیاستگذاریهای کلان فرهنگی در آموزش عالی محسوب میشوند. بر اساس این اسناد، دانشگاهها موظفاند برنامههای فرهنگی خود را در راستای تقویت روحیه انقلابی، گسترش و تعمیق ارزشهای دینی، ملی و اجتماعی دانشجویان طراحی و اجرا کنند. در همین زمینه با مهدی ورسهای، سرپرست و دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین، به گفتگو نشستهایم.
-آیا برنامههای فرهنگی دانشگاه متناسب با شاخصهای اسناد بالادستی مانند «نقشه مهندسی فرهنگی» یا «سند دانشگاه اسلامی» تعیین شده است؟
موضوع تطابق برنامههای فرهنگی با اسناد بالادستی در حقیقت الزامآور است و دانشگاهها باید برنامههای فرهنگی، اجرایی و بستههای کاری خود را مطابق با آنچه که در اسناد بالادستی از جمله نقشه مهندسی فرهنگی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین منطبق بر بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، برنامهریزی کنند؛ قطعاً در مجموعه دانشگاه آزاد بسیاری از برنامههای فرهنگی که در حال اجرا است متضمن تقویت روحیه انقلابی، گسترش و تعمیق ارزشهای دینی، ملی و اجتماعی دانشجویان، مشارکت دانشجویان در برنامههای فرهنگی و افزایش روحیه خودباوری و امید به آینده و بارور کردن استعدادهای دانشجویان در جهت اهداف فرهنگی کشور به ویژه تقویت روحیه انقلابی دانشجویان است.
-چالشهای اجرایی در تطبیق برنامههای دانشگاه با این اسناد چه بوده است؟
به هر حال در مسیر انجام و اجرای هر برنامه چالشهایی وجود دارد که از ویژگیهای اجرای هر برنامه است اما مهمترین چالشی که در حوزه اجرای برنامههای فرهنگی وجود دارد تعدد دستگاههایی است که امور فرهنگی رو دنبال میکنند. یکی دیگر از چالشهای پیش رو کمبود منابع مالی است که بسیار تاثیرگذار است. در این حوزه به ویژه در دانشگاهها سهم بودجههای فرهنگی در قبال تهاجم فرهنگی گسترده بسیار ناچیز است و میطلبد که بودجههای متناسب با تعداد دانشجویان به دانشگاهها اعم از دولتی و غیر دولتی تزریق شود تا بتوانیم برنامههای فرهنگی فاخری را برای دانشجویان اجرایی کنیم.
-برنامههای فرهنگی موجود تا چه حد با نیازها و خواستههای واقعی دانشجویان هماهنگ است و آنها چقدر در فرایند برنامهریزی مشارکت دارند؟
خوشبختانه در مجموعه دانشگاه آزاد اقدامات بسیار خوبی در حوزه فعالیتهای فرهنگی انجام شده خصوصا در حوزه مشارکت خود دانشجویان که به صورت ایجاد کانونهای فرهنگی، تشکلها و همچنین انجمنها شکل گرفته است اما باید بدانیم وقتی که برنامهریزی و اجرای کارهای فرهنگی را به خود دانشجویان واگذار میکنیم آن زمان تمام امور منطبق بر نیازهای دانشجویان میشود و دانشگاهها فقط باید سیاست گزاری و راهبری کلان را بر عهده بگیرد و این روش نویدبخش آن است که کارهای فرهنگی متناسب با نیازهای خود دانشجویان خواهد بود.
متأسفانه بعضاً در دانشگاهها کارهای فرهنگی به شکل ستادی و توسط دانشگاه انجام می شود که این اتفاق باعث میشود که برخی از نیازهای دانشجویان و مسائل فرهنگی نادیده گرفته شود البته ما در مجموعه دانشگاه آزاد قزوین سعی کردهایم این موضوع را رعایت کرده و کارهای فرهنگی و اجرای برنامههای فرهنگی را بر عهده خود دانشجویان قرار دهیم.
سخن پایانی اینکه بودجههای فرهنگی عمدتاً ناچیز است و نیاز است که دستگاههای دولتی و سازمان مدیریت و برنامهریزی و شورای انقلاب فرهنگی رویکرد عدالتمحور در تخصیص منابع فرهنگی کشور در دانشگاهها از جمله دانشگاههای غیردولتی و آزاد متناسب با تعداد دانشجویان آنها داشته باشد. چرا که جوانان، آیندهسازان کشور عزیزمان هستند و در عرصههای مختلف از جمله عرصههای فرهنگی که یک بعد آن ورزش است شاهدیم که در میادین بینالمللی موجب افتخارآفرینی و افزایش غرور و عزت ملت می شوند. امیدواریم این حمایت ها در مسیر افزایش روحیه خودباوری، ایمان و امید به آینده و روحیه انقلابی که از مفاد بیانیه گام دوم انقلاب است و مقام معظم رهبری به جوانان توصیه داشتهاند، تداوم داشته باشد.