نشست علمی مهندسی حب و بغض در نظام فکری زیارت عاشورا
سه شنبه, 07 مرداد,1404
احمدرضا بسیج، مدیر گروه الهیات دانشگاه فرهنگیان چهارمحالوبختیاری، امروز، ۶ مردادماه در نشست علمی مهندسی حب و بغض در نظام فکری زیارت عاشورا، به همراه تحریفشناسی تاریخ کربلا اظهار کرد:
تحریفها و
شبهات به دو دسته شاخهای و پایهای تقسیم میشوند. از طرفی در موضوع امر به معروف نیز دو نوع پایهای و شاخهای وجود دارد، وقتی کسی آگاهی کافی ندارد، معمولاً به شکل شاخهای عمل کرده و فقط نهی میکند، در حالی که
امر به معروف باید پایهای باشد.
وی افزود: برخی از شبهات، پایهای هستند، وقتی به این شبهات پایهای پاسخ داده شود، چندین شبهه دیگر نیز همزمان برطرف میشود، اما در مقابل، برخی شبهات شاخهای هستند، وقتی به آنها پاسخ داده میشود، ممکن است چند شبهه جدید دیگر مطرح شود، بنابراین اگر تفکرات افراد پایهای باشد، بسیاری از شبهات خودبهخود رفع میشوند.
مدیر گروه الهیات دانشگاه فرهنگیان چهارمحالوبختیاری افزود: حب و بغض جزوی از دین است، دین به ما میآموزد که چه کسانی را دوست بداریم و چه کسانی را دشمن بدانیم، در قرآن، واژه لعنت ۴۱ بار ذکر شده است. مباحثی که در تاریخ مطالعه میکنیم، اگر نتوانیم مصادیق آن موضوع را پیدا کنیم، فایده چندانی ندارند.
بسیج تصریح کرد: در زیارت عاشورا، چند گروه مورد لعن قرار گرفتهاند، این افراد کسانی بودند که به اهل بیت(ع) ظلم کردند. یهودیها براساس برخی اسناد تاریخی، در بسیاری از اتفاقات ناگوار پیش آمده برای مسلمانان نقش داشتهاند، از پیامبر اسلام(ص) نقل شده است که فرمودند من از نیرنگ یهود نسبت به فرزندانم (امام حسن(ع) و امام حسین(ع) ) نگران هستم.
مدیر گروه الهیات دانشگاه فرهنگیان چهارمحالوبختیاری تأکید کرد: در منابع تاریخی آمده که برخی از مشاوران یزید و پدرش از یهودیان بودهاند، همچنین در تاریخ نقل شده که یهودیان در برههای قصد جان پیامبر اسلام(ص) را نیز داشتند.
بسیج در پایان گفت: از زمان عُمَر، تصمیم گرفته شد که کسی حق نقل حدیث از پیامبر(ص) را نداشته باشد و برای این کار مجازات در نظر گرفته شد، همچنین در زمان حکومت معاویه نیز، احادیثی جعل و تحریف شدند که همین موضوع باعث ایجاد شبهات بسیاری شد.