🔰نشست توانمندسازی زنان، بازسازی اجتماعی در فضای پساجنگ در دانشگاه تبریز

سه شنبه, 31 تیر,1404

🔰نشست توانمندسازی زنان، بازسازی اجتماعی در فضای پساجنگ در دانشگاه تبریز

شست «توانمندسازی زنان، بازسازی اجتماعی در فضای پساجنگ» با حضور مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی ، مشاور امور بانوان رئیس دانشگاه تبریز و جمعی از مدیران امور بانوان دستگاه‌های اجرایی استان به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر زینب خانجانی؛ استاد دانشگاه تبریز طی سخنانی با بیان اینکه التهابات روزهای جنگ تحمیلی اخیر آثار غیر مستقیم و نگرانی‌هایی در پی دارد، اظهار کرد: ما در این جنگ با چند طیف مواجه هستیم. طیف اول کسانی هستند که عزیزان خود را از دست دادند. طیف دوم شامل افرادی است که منازل‌شان تخریب شده و اکنون در محل دیگری اسکان یافته‌اند. سومین گروه خانواده‌های فرماندهان و نیروهای نظامی و امنیتی و در نهایت آخرین گروه سایر اقشار جامعه هستند که شاید به‌صورت مستقیم تحت تاثیر جنگ قرار نگرفته باشند اما با این وجود دچار نوعی ترس و اضطراب شده‌اند.

وی ادامه داد: اولین مبحث، مجموعه اقدامات در حین جنگ است. ما باید آمادگی جمعی و سازماندهی شده را از طریق تشکیل همیاران سلامت و روانشناسی که از ترکیب بانوان باید انتخاب شود، ایجاد کنیم. چراکه این جنگ شوک روانی زیادی در خانواده‌ها و مخصوصا کودکان به وجود آورده است و همیاران سلامت روانی می‌توانند در حین جنگ، اقداماتی را برای طیف‌های مذکور انجام دهند. البته همیاران سلامت، نباید صرفا برای روزهای جنگ اختصاص داده شود و زنان ما به‌دلیل برخورداری از انرژی بالای عاطفی، می‌توانند در سایر موارد بحرانی نیز ایفای نقش کنند.

دکتر خانجانی، ایجاد امنیت روانی را اولین اقدام بانوان در حین جنگ دانست و افزود: حفظ آرامش ظاهری و خونسردی اولین اقدام در بحث ایجاد امنیت روانی است و ما باید از واژه‌هایی که حس ناامیدی و فاجعه ایجاد می‌کند، بپرهیزیم و در مرحله دوم می‌بایست با همسر و فرزندان با لحن مطمئن صحبت کنیم و لزومی ندارد فرزندان و کودکان را از همه خطرات و تهدیدات مطلع کنیم.

وی، تعیین نقش به فرزندان و تربیت روانی آن‌ها را بخش دیگری مسئولیت‌های بانوان در روزهای بحرانی عنوان و خاطرنشان کرد: رشد مغزی کودکان مخصوصا در سنین پایین در حدی نیست که صحنه‌های خشن را تحمل کند و ما باید فرزندان خود را از این صحنه‌ها دور کنیم.

استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز تاکید کرد: ما در عین این که نباید حوادث را بزرگنمایی کنیم، به همان اندازه نباید حوادث را کمتربینی کرده و کم اهمیت جلوه دهیم.

وی ادامه داد: بسیاری از کودکان حتی در سنین نوجوانی در مواقع بروز حوادثی چون جنگ و سایر بحران‌ها، نیازمند آغوش مادران هستند که این کار موجب ایجاد و تقویت احساس تعلق و حمایت می‌شود.

دکتر خانجانی ضمن رد هرگونه سرزنش فرزندان در مواقع بحرانی و مقایسه آن‌ها با سایر فرزندان آشنایان و همسایه‌‎ها، گفت: ترس یک موضوع طبیعی در انسان است و نه فقط کودکان حتی بزرگسالان نیز دچار این موضوع می‌شوند. لذا ما نباید با ایجاد توقعات کاذب در فرزندان و مقایسه آن‌ها با دیگر هم‌سن‌وسال‌ها آن‌ها را سرزنش کنیم. چراکه ممکن است ترومای به وجود آمده بعدها به‌صورت اختلالات شدیدتری بروز خواهد کرد.

وی، دعا و ارتباط با خدا را یکی از مهم‌ترین عوامل از بین بردن اضطراب کودکان برشمرد و اظهار کرد: خوشبختانه جامعه ما در مقایسه با سایر جوامع از یک پارامتر بسیار مهم تحت عنوان دعا و برقراری ارتباط با خداوند برخوردار است و ما باید از این پارامتر به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم و از فرزندان خود بخواهیم که همدیگه را دعا کنند که این کار می‌تواند افکار ترسناک را از ذهن کودکان ما دور کند.

استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص دومین اقدام بانوان در روزهای بحرانی از جمله وقوع جنگ گفت: بانوان باید افکار و عواطف منفی اعضای خانواده‌ها را مدیریت کنند که یکی از راه‌های تحقق این امر، گوش دادن فعال به سخنان و حرف‌های همسر و فرزندان و همدردی با آنان است.

وی همچنین در تشریح اقدامات بعد از جنگ خاطرنشان کرد: مهم‌ترین کاری که یک مادر باید در روزهای پس از جنگ در خانواده انجام دهد بازگرداندن فضای خانه به روال قبلی و انجام کارهای روزمره از جمله نظم غذایی، نظم زندگی، صله رحم، رفتن فرزندان به کلاس‌های ورزشی و هرکلاسی که قبل از جنگ می‌رفتند، است.

دکتر خانجانی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر در بسیاری از خانواده‌ها، میزان تاب آوری و سازگاری فرزندان بسیار پایین است و درواقع فرزندان به بهانه جلوگیری از ترس، نازپروده تربیت یافته‌اند. ما باید تاب آوری و سرسختی فرزندان را افزایش دهیم و اجازه دهیم برخی از سختی‌ها را در حد سن خود ببینند و یادبگیرند که زندگی تنها در خوشی‌ها و شادی‌ها خلاصه نمی‌شود.

مادر رکن اصلی خانواده است

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی نیز گفت: مادر رکن اصلی خانواده است و باید در مواقع بحرانی، بحران‌ها را مدیریت کند.

دکتر حکیمه انتظاری افزود: ما مادران و بانوان ایرانی، زنانی سرسخت و با عزت نفس هستیم و مطمئنا فرزندان‌مان را نیز به‌خوبی تربیت می‌کنیم.

پویایی جامعه در گرو توانمند بودن زنان است

مشاور رئیس دانشگاه تبریز در امور بانوان نیز گفت: بانوان نه فقط به‌عنوان قلب تپنده خانواده بلکه پویایی جامعه در گرو توانمند بودن زنان است و یک جامعه به شرطی می‌تواند به توسعه پایدار برسد که بانوان آن جامعه توانمند باشند.

دکتر الهه پیرعلائی افزود: بانوان به‌عنوان معماران فرهنگی جامعه، تأثیر زیادی در تربیت فرزندان و جهت‌دهی فکری آن‌ها دارند. لدا سلامت روان بانوان نقشی کلیدی در ایجاد فضایی امن برای فرزندان و کل جامعه دارد.

وی، ضمن محکومیت جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در جریان جنگ تحمیلی اخیر، همبستگی و اتحاد ملی را رمز پیروزی ملت ایران در این جنگ عنوان و بر ضرورت برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی بانوان در دانشگاه تأکید کرد.

براساس این گزارش، در ادامه بانوان حاضر در این کارگاه ضمن بیان نقطه نظرات خود در خصوص موضوعات مطرح شده، سوالات خود را در خصوص مدیریت روزهای پساجنگ در فضای خانواده پرسیدند.

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2025 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 216.73.216.247 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: سه شنبه, 31 تیر,1404