به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان قم، نمایش، نقد و بررسی فیلم بلک بری به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان قم و انجمن علمی مدیریت بازرگانی دانشکدگان فارابی، با حضور نیلوفر سلاجقه عضو هیات علمی دانشکدگان فارابی و حامد هزارخانی مدرس دوره های شبکه سازی، روز سه شنبه 16 اردیبهشت 1404 ویژه دانشجویان دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران در تلار امام خمینی این دانشگاه برگزار شد.
در ابتدا نیلوفر سلاجقه، عضو هیات علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، به توضیح «مدل توسعهی مشتری» پرداختند و بیان کرد: این مدل دارای فرآیندی چهار مرحلهای کشف مشتری، اعتبارسنجی مشتری، ایجاد مشتری و ساخت شرکت می باشد و تمرکز این مدل بر روی نحوه شکلگیری و توسعهی استارتاپها است.
عضو هیات علمی دانشکدگان فارابی در ادامه به معرفی مختصری از شرکت بلکبری و فعالیتهای کلیدی این شرکت پرداخت و گفت: در سال 1984، مایک لازاریدیس و داگلاس فریگین شرکت RIM را در کانادا تأسیس کردند. در ابتدا، تمرکز شرکت بر توسعه تکنولوژیهای بیسیم بود. اما سالهای اولیهی فعالیت RIM پر از چالشهای مالی و مدیریتی بود. اگر چه توان علمی و مهارتهای فنی این گروه بالا بود، ولی در تبدیل این دانش به ارزش و نهایتا خلق درآمد، مشکل داشتند.
سپس حامد هزارخانی، مدرس دوره های شبکه سازی و تحلیل گر فیلم بلک بری، با اشاره به بخشهای مختلف فیلم بلکبری که اقدامات بنیانگذاران این شرکت را در برهههای زمانی مختلف به تصویر میکشد، به تحلیل نکات قابل توجه و اشتباهات آنها، خصوصا از منظر روابط اجتماعی پرداخت.
هزارخانی دربیان صحبتهای خود به دو نکته مهم از جمله "تاکید بر اهیمت نحوه ارائه و معرفی ایده ها" و "پرهیز از کمالگرایی و توجه بیش از حد به جزئیات، مخصوصا در گامهای اولیه " اشاره نمود.
وی در توضیح تاکیدبر اهمیت نحوهی ارائه و معرفی ایدهها گفت: در فیلم شاهد این هستیم که تیم بنیانگذاران بلکبری با اینکه ایدهای نوین و بسیار ارزشمند و البته توان فنی بالایی دارند، به دلیل ضعف در نحوهی ارائه و پرزنت آن، مدت زیادی در جذب سرمایهگذار ناکام هستند. در ادامه، به جملهای از بیل گیتس اشاره شد که میگوید: شیوهی ارائهی هر چیزی، ارزش آن را مشخص میکند
مدرس دوره های شبکه سازی داشتن پوشش رسمی و حرفهای، تسلط کامل بر ایده و البته صحبتهایی که قرار است مطرح کنیم، تمرکز بر بخشهایی از ایده و پیشنهاد، که برای فرد مقابل ما جذابیت دارد، نه خودمان، تمرکز بر سود و منفعتی که پیشنهاد ما برای فرد مقابل دارد، استفاده از تصاویر و اعداد برای شفاف کردن ایده و کمک کردن به فرد مقابل برای درک ابعاد مختلف و پتانسیل ایدهی خود را ازجمه نکات مهم برای داشتن یک ارائهی حرفهای دانست.
هزارخانی در توضیح پرهیز از کمالگرایی و توجه بیش از حد به جزئیات، مخصوصا در گامهای اولیه گفت: در شروع کار استارتاپها، آنها هنوز مدل کسبوکار مشخصی ندارند و مطمئن نیستند که مشتریان بالقوهی آنها چه کسانی هستند و دقیقا چه نیازهایی دارند. به همین خاطر، اینکه در ابتدا هزینه و زمان زیادی صرف تولید نمونه و محصول اولیه شود، رویکرد اشتباهی است؛ زیرا ممکن است که خروجی کار، مورد قبول هیچ یک از مشتریان احتمالی نباشد و نیاز یا مشکلی از آنها را حل نکند.
وی گفت: رویکرد صحیح آن است که ابتدا، یک نسخهی اولیهی ساده طراحی شود و با ارائهی آن به تعداد محدودی از مشتریان احتمالی، ضمن دریافت بازخورد و نظر آنها، به اصلاح و تکمیل آن پرداخته شود. البته که گاها پذیرش این رویکرد، توسط صاحبین ایده، با مقاومت روبرو میشود.همانگونه که در فیلم بلکبری مشاهده میشود، عضو جدید تیم که وظیفهی مدیریت و بازاریابی را بعهده گرفت است، از بنیانگذاران میخواهد که یک نسخهی اولیه و ساده از تلفن همراه موردنظر خود را آماده کنند، اما آنها میگویند که حداقل یک سال زمان میخواهند تا بتوانند نسخهای حرفهای و بینقص بسازند!
وی ادامه داد: نهایتا فشارهای مدیر جدید کارساز میشود و نسخهای بسیار ساده با قابلیتهای محدود، آماده میشود. در ادامه، همین دستگاه ساده به سرمایهگذاران ارائه میشود و با جلب نظر آنها و جذب سرمایه، امکان تولید محصول کاملتر و راهاندازی خط تولید حرفهای، فراهم میشود.در صورتی که اگر آنها مدت زمانی طولانی برای ساخت نسخهی اولیه صرف میکردند، ممکن بود فرصتها را از دست بدهند یا اینکه توسط رقبا، از میدان به در شوند